"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, August 20, 2013

Dendam Kesumat Yahudi



Yahudi adalah satu bangsa yang dikenali dalam sejarah sebagai bangsa yang tak reti bahasa. Al-quran banyak menceritakan kelicikan Yahudi ini. Allah swt menyuruh supaya kita berhati-hati dengan tindak tanduk mereka. Islam datang membawa rahmat ke seluruh alam. Dengan Islam kaum yang sebelumnya bermusuh menjadi bersaudara  dengan ikatan Islam. 

Fiman Allah swt:

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.(ali Imran:103)”

Dalam sejarah ada dua kaum yang sentiasa bermusuh iaitu Aus dan Khzraj. Syas bin Qais adalah salah seorang Yahudi yang amat dengki dengan kerukunan dan keharmonian hidup Islam. Tidak boleh duduk diam jika melihat keakraban yang terjalin antara Aus dan Khazraj. Pada suatu hari Syas melalui satu perhimpunan antara Aus dan Khazraj. Mereka berkumpul dengan penuh mawaddah dan rahmah. Syas tidak senang hati dengan apa yang dia lihat lantas mengutus seorang pemuda dalam kalangan Yahudi supaya menghampiri mereka dan menceritakan cerita tentang peperangan Buath yang berlaku antara Aus dan Khazraj. Pemuda ini juga membangkitkan cerita yang boleh menyebabkan dua kaum ini bergaduh sehingga keluar dua orang daripada Aus dan Khazraj cabar mencabar antara satu sama lain. Pargaduhan hampir-hampir tercetus.

Apabila berita ini sampai kepada rasulullah saw maka baginda keluar menemui dua puak yang mahu berperang tadi seraya bersabda “Wahai golongan muslimin! Ingat Allah! Ingat Allah! Adakah dengan perangai jahiliyyah kamu amalkan sedangkan aku bersama kalian, selepas mana Allah beri hidayat Islam kepada kamu, memuliakan kamu dengan Islam, memutuskan perkara jahiliyyah dengan Islam, menyelamatkan kamu daripada kekufuran, menjinakkan hati antara kamu, Adakah kamu mahu kembali kepada kekufuran? Selepas baginda nabi saw menasihati mereka maka sedarlah mereka bahawa Syaitan hampir-hampir menguasai mereka. Segera mereka mencampakkan senjata masing-masing dan berpelukan antara satu sama lain sambil menangis.

Firman Allah swt: 
 
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآَيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ (98) قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آَمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (99) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ (100)
   Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, mengapa kamu ingkari ayat-ayat Allah, padahal Allah Maha menyaksikan apa yang kamu kerjakan?."Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, mengapa kamu menghalang-halangi dari jalan Allah orang-orang yang telah beriman, kamu menghendakinya menjadi bengkok, padahal kamu menyaksikan?." Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan. Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu mengikuti sebahagian dari orang-orang yang diberi Al Kitab, nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang kafir sesudah kamu beriman.

0 comments:

Post a Comment