"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, August 15, 2009

Forum Bicara Aqidah



Alhamdulillah, semalam saya bersama Ustaz Anwar Ridwan(pensyarah UM) dijemput sebagai panel Forum Bicara Aqidah bertempat di Kolej 14, Dewan Putera 2, UPM. Banyak isu berkaitan dikupas dalam forum tersebut. Di sini saya sertakan soalan-soalan yang diajukan kepada ahli-ahli panel.



Soalan daripada moderator

Pusingan pertama
1)Apakah kepentingan akidah dalam konteks kehidupan kini? (ustz Rusli)
2)Mengapa kita perlu kepada akidah? (ustz Anwar)
3)Setiap manusia beriman kepada Allah kecuali golongan atheis. Namun mengapakah terdapatnya perbezaan akidah diantara satu agama dengan yang lain, apakah wujud titik persamaan di antara akidah atau bagaimana?(ustz Rusli)

Pusingan ke-2
1)Benarkah akidah itu dapat membimbing manusia ke arah kecemerlangan dan ketenangan? (ustz Anwar)
2)Hari ini kedapatan banyak ajaran sesat yang menyimpang daripada kebenaran. Jadi, bagaimanakah cara untuk mengenalpastinya agar kita tidak terjebak dalam kesesatan? (ustz Rusli)
3)Apakah kesan akidah terhadap pembentukan akhlak remaja? (ustz Anwar)

Pusingan ke-3
1)Apakah punca berlakunya krisis akidah dalam kalangan mahasiswa? (ustz Rusli)
2)Bagaimana cara untuk mengembalikan penghayatan terhadap akidah kepada Allah SWT?(ustz Anwar)
3)Apakah langkah-langkah yang boleh dilakukan bagi memantapkan akidah seorang pelajar?(ustz Rusli)
4)Jikalau kita melihat pada masalah sosial yang semakin meruncing dari hari ke hari, dimana silapnya? Apakah ini menunjukkan bahawa akidah kita kian luntur?(ustz Anwar)

Soalan daripada para hadirin
1)Bagaimanakah cara menangani perkembangan pemikiran yang menyimpang daripada Islam seperti Islam liberal, freemason dan lain-lain?
2)Di dalam sejarah kita lihat ramai orang yang baru memeluk Islam mempunyai pegangan aqidah yang kuat sehingga sanggup mati mempertahankan aqidah. Contohnya para tukang sihir Fir’aun, Keluarga Yasir dan lain-lain. Soalan saya, kenapa umat Islam sekarang yang sudah lama memeluk Islam tetapi aqidahnya longgar?
3)Kita mengucap dua kalimah syahadah"Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad pesuruh Alla" Soalan saya, bagaimana kita menjadi saksi sedangkan Allah dan Nabi kita tak dapat lihat?
4)Ada pandangan mengatakan bahawa konsep tauhid uluhiyyah menyimpang daripada Islam. Apa pandangan ahli panel?
5)Bolehkah cinta kita kepada orang lain melebihi daripada cinta Allah dan Rasul?
6)Saya mempunyai rakan sebilik yang beragama Kristian. Apabila saya solat atau baca Quran di dalam bilik, kawan saya akan rasa gelisah dan tak tenang hati. Apakah yang patut saya lakukan? Perlukah saya mempelajari Kristian untuk berdakwah kepada kawan saya ini?

1 comments:

Unknown said...[Balas]

ada jawapan bagi soalan ini?

Post a Comment