"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, August 12, 2013

Beramah Mesra Bersama Abu Anas Dr Ab. Basit




Sempena Majlis Jalinan Mesra Idil Fitri Alumni Maahad Muhammadi, pada 4 Syawal 1434, bertempat di Kampung Kraftangan, Kota Bharu Kelantan.




1. Kalau Ustaz Din tadi dia kata malu nak naik atas sebab tak pakai baju raya. Ana tak apa. Kalau dijemput naik ana naik selalu. Yang ana takut kalau langsung tak pakai baju.

2. Nak cerita pengalaman ana di Maahad ana tak boleh cerita sebab ana tak belajar di Maahad. Kalau cerita bagaimana boleh orang Maahad yang tu boleh ana cerita. Ana datang sini jadi driver orang rumah.

3. Adalah diharapkan agar pertemuan seperti ini dapat memperkukuhkan lagi tautan Khirrijin maahad dalam usaha membangunkan dan melebarluaskan gerak kerja dakwah.
4. Alhamdulillah. Keluaran Maahad samada lilbanin maupun lilbanat sudah berpuluh ribu. Tahun lepas saja berapa orang? Ramai.

5. Saya berpendapat bahawa MAIK perlu melonggarkan dan memberi kebenaran kepada mereka yang ada sijil agama, keluaran agama ini untuk bagi khutbah di masjid. Tak maula tok khatib sama ngantuk dengan makmum.

6. Di masjid yang baca khutbah nak sebut GLOBALISASI sampai gelelot lidah. Dok main gelob...gelob. Mujur makmum kat bawah tolong tambah “sasi tok ime..” Ambo teringat masa isu Bosnia-Herzegovina dulu. Allah.. Nak bboleh sebut HERZEGOVINA.. dok main her..her. Harap pihak alumni dapat angkat masalah ini ke hadapan.

7. Keluaran kita ramai. Begitu juga dengan huffaz. Tapi cuba tuan-tuan check masa terawih lepas. Masjid tu import imam dari Mesir, masjid ni imam dari Komboja. Bukan nak ddeki dok ni. Tapi mana ore kita? Duk lain. Mace kito beranak lepas tu bagi anak kat orang lain.

8. Kena dok ni ana kecek masalah ni di sini? Rasanya setakat tu sahaja.

0 comments:

Post a Comment