"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, August 29, 2011

Merinduimu Ramadhan


Pada 26 Ramadhan 1432 saya dijemput untuk menyampaikan ceramah di Pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri, Cawangan Keningau. Tajuk yang diberikann ialah “Merinduimu Ramadhan”. Majlis bermula pada jam 9 pagi dan berakhir sejam setengah selepas itu.

Sememangnya mukmin akan sentiasa menunggu kedatangan Ramadhan yang menawarkan pelbagai pahala dan ganjaran. Kedatangannya disambut dengan penuh makna kepada insan yang mahu menjana taqwa.

Jika seseorang tahu nilai Ramadhan, nescaya dia akan bercita-cita agar sepanjang tahun itu adalah Ramadhan. Kedatangannya dinanti manakala pemergiannya ditangisi. Kita masih lagi kebudak-budakan jika tidak sabar menghitung hari menjelang aidil fitri.

Kalau di dunia ada tawaran mega sale maka akan berduyun-duyun manusia ke sana. Jika Air asia menawarkan harga runtuh nescaya trafik online mengalami gangguan kerana ramai orang menggunakan talian. Sepatutnya tawaran Ramadhan tidak dipersiakan.

Hari ini Ramadhan semakin mahu menghilangkan diri. Satu hakikat dan realiti bahawa perjalanan hidup manusia mengikut pergerakan masa yang datang dan pergi silih berganti. Semoga Ramadhan tahun ini lebih bererti dalam merealisasikan insan bertaqwa kepada Ilahi.

Ramadhan.. Kami kau tinggalkan. Pastinya kau akan dirindui dan kedatanganmu tahun hadapan akan dinanti. Ya Allah! pertemukanlah kami dengan Ramadhan pada tahun-tahun mendatang dan khatamkanlah Ramadhan kami pada tahun ini dengan pengampunan!

0 comments:

Post a Comment