"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Sunday, February 28, 2010

Saya dan maulidur rasul 1431 di Keningau



Masyarakat Islam Keningau menyambut sambutan maulidur rasul sepertimana masyarakat di tempat lain. Sambutan peringkat Daerah Keningau bermula pada hari Khamis 25. 02.10. Pada malamnya diadakan gerak gempur ceramah di masjid-masjid sekitar Keninagu. Saya tidak terlibat sebagai penceramah pada malam ini.


Pada pagi Jumaat 26,02.10 bersamaan 12 Rabiul awaal umat Islam berkumpul di Padang Perbandaran Pekan Keningau dan membuat perarakan ke Dewan Tamu Ground yang jaraknya lebih kurang satu kilometer. Saya tidak menyertai perarakan ini sepenuhnya, cuma memantau kontijen IPG Kampus Keningau menyertai perarakan.

Pada waktu Jumaat saya berkhutbah di Masjid Pekan Keningau. Saya mengingati diri saya dan para jamaah agar kehidupan kita selari dengan apa yan dikehendaki oleh Islam, mengikut panduan rasul junjungan.

Pada malamya saya dijemput untuk menyampaikan ceramah di Masjid Tudan Baru. Ceramah dibuat selepas solat Isya'. Selepas solat Magrib ceramah khas telah disampaikan oleh dua orang sahabat saya dari Kota Kinabalu iaitu Ustaz Norazamudin di Masjid Taqwa dan Ustaz Akmal di Masjid Pekan Keningau.

Pada 27. 02. 10 saya dijemput sebagai panel di dalam majlis Bicarawara maulidur rasul yang dilangsungkan di Masjid Pekan Keningau. Majlis bermula selepas solat Isya'. Alahamdulilah, kehadiran amat menggalakkan.

Insya Allah, pada hari ini, 28,02.10 saya akan ke Masjid Pekan Tambunan yang terletak kira-kira 50 km dari Pekan Keningau kerana memenuhi jemputan jemaah disana untuk menyampaikan kuliah.



0 comments:

Post a Comment