"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Wednesday, December 2, 2009

Doa menghadapi orang zalim


اللهم اقسم لنا من خشيتك ما تحول به بيننا وبين معاصيك، ومن طاعتك ما تبلغنا به جنتك، ومن اليقين ما تهون به علينا مصائب الدنيا، اللهم متعنا بأسماعنا، وأبصارنا، وقواتنا ما أحببتنا، واجعله الوارث منا، واجعل ثأرنا على من ظلمنا، وانصرنا على من عادانا، ولا تجعل مصيبتنا في ديننا، ولا تجعل الدنيا أكبر همنا، ولا مبلغ علمنا ولا تسلط علينا من لايرحمنا.




“ Ya Allah, berikanlah bagi kami dari rasa takut (kami) kepada-Mu sesuatu yang dapat menghalangi kami dari berbuat maksiat kepada-Mu, dan dari ketaatan (kami) kepada-Mu sesuatu yang dapat menyampaikan kami kepada surga-Mu, dan dari keyakinan (kami) sesuatu yang dapat meringankan musibah dunia atas kami, Ya Allah jadikanlah kami senantiasa dapat menikmati pendengaran kami, dan penglihatan kami, serta kekuatan kami selama Engkau hidupkan kami, dan jadikanlah itu pewaris dari kami, dan jadikan pembalasan kami atas orang-orang yang menzalimi kami, dan tolonglah kami terhadap orang-orang yang memusuhi kami, dan janganlah Engkau jadikan musibah yang menimpa kami terjadi pada agama kami, dan janganlah Engkau jadikan dunia sebagai penyebab terbesar kesedihan kami, dan batas tertinggi pengetahuan kami, dan janganlah Engkau jadikan orang-orang yang tidak menyayangi kami berkuasa atas kami”.



عن أبي هريرة
أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم قال: أقرب ما يكون العبد من ربهِ وهو ساجدٌ، فأكثروا الدعاء

Daripada Abi Hurairah bahawa Rasulalah SAW bersabda :"Keadaan hamba yang paling dekat dengan tuhannya ialah apabila ia dalam keadaan sujud, maka perbanyakkanlah doa(ketika sujud)

6 comments:

Anonymous said...[Balas]

salam..saya menghadapi masalah dalam pekerjaan. Bos saya seorang yang tidak mahu mendengar penjelasan, mudah menyalahkan, berat sebelah dan suka memburukkan pekerja yang tidak disukainya dan mempengaruhi pihak atasan untuk menyingkirkan pekerja tersebut. dan baru2 ini, saya pula yang menjadi mangsa sehingga pihak atasan tidak menyenangi saya walaupun sebenarnya bukan kesalahan saya dan saya telah memberi penjelasan tetapi bos saya tetap menyalahkan saya. malah dia sendiri mengadu kepada big bos mengenai perkara yg bukan salah saya. Saya rasa dizalimi dan tidak mempunyai motivasi untuk bekerja padahal saya setiap hari bekerja keras menyiapkan segala kerja yg diarahkan, sehingga terpaksa bawa pulang kerja ke rumah, dan kurang tidur. saya rasa seolah2 penat lelah saya tidak dihargai, malah peluang untuk naik pangkat pun seolah-olah terpadam, lebih2 lagi saya tidak mempunyai kenalan dengan pihak atasan. mohon bantu saya, saya rasa amat tertekan

mohdrusli said...[Balas]

@Anonymous
Sabar itu ubatnya. Kata orang jadilah seperti monyet yang membalingkan pisang kepada orang yang membalingkannya batu. Insya Allah kelak kebenaran akan terserlah. Allah SWT bersama orang bertaqwa. Allah SWT tidak akan sia-siakan amalan orang yang buat kebajikan.

saadah siti said...[Balas]

assalamualaikum.wr bagemana menghadapi orang yang manis di muka pahit di belakangkita.dan apa doa yang harus saya ammalkan setiap hari,terimakasih ,wasalam

mohdrusli said...[Balas]

@saadah siti
Doa di atas sesuai untuk diamalkan setiap hari

Milyader1978 said...[Balas]

Assalam mualaikum.mf sy byk mslah terutama dgn kkak ipar.dia sdh mnghina istri,ank.orang tua sy.sy sdh brusaha sbar diam .kjdian brawal thn +-2008.- skrang.eh bkanya berubah mlah smkin mnjadi.apa yg sbaiknya sy lakukan trm ksh wassalam

Milyader1978 said...[Balas]

Assalam mualaikum.mf sy byk mslah terutama dgn kkak ipar.dia sdh mnghina istri,ank.orang tua sy.sy sdh brusaha sbar diam .kjdian brawal thn +-2008.- skrang.eh bkanya berubah mlah smkin mnjadi.apa yg sbaiknya sy lakukan trm ksh wassalam

Post a Comment