"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Friday, July 3, 2009

Selamat datang ke Negeri Sabah





Entri saya pada awal bulan Julai ini dimulakan dengan mengucapkan selamat datang ke negeri Sabah kepada 9 orang pelajar dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang akan menjadi fasilitator dalam program pemantapan solat di SMK Kundasang pada 3 hingga 5 Julai ini. Saya dimaklumkan bahawa jumlah keseluruhan fasilitator seramai 24 orang, 15 orang daripadanya adalah dari Sabah yang juga belajar di UIAM. Tiga orang (Mansor, Fakhri dan Amin) yang terlibat dalam program ini sempat juga mengziarahi saya di Keningau. Mereka tiba di Kota Kinabalu pada 30 Jun lepas. Sempat juga saya bawa mereka bersiar-siar sekitar ‘Bandaraya” Keningau. Taman Pertanian Sabah diTenom menjadi satu kemestian. Taman buaya juga dilawati. Pusat Kebudayaan Murut dan beberapa tempat lagi. Nampaknya mereka teruja dengan suasana kedamaian dan ketenangan Keningau. "Saboh molek dan come belako. Patutla Abe Li tok sir balik". Mansor menghantar SMS kepada saya. Masa tu dia di Tawau, rumah Tamrin.


Dimie Pedalaman Resort


Al-ghasyiah:17 - 20. Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan, Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?



kesejukan di Banjaran Crocker

Ar-rum:42. Katakanlah: "Adakanlah perjalanan di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu. kebanyakan dari mereka itu adalah orang-orang yang mempersekutukan (Allah)."


Toha:131. Dan janganlah kamu tujukan kedua matamu kepada apa yang Telah kami berikan kepada golongan-golongan dari mereka, sebagai bunga kehidupan dunia untuk kami cubai mereka dengannya. dan kurnia Tuhan kamu adalah lebih baik dan lebih kekal.

buah tenom ball,macam bambangan

al-an'am:99 Dan dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan Maka kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.

Pusat Kebudayaan Murut



Al-Hujurat:13. Hai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.

cuba pandu sendiri

Yunus:25. Allah menyeru (manusia) ke darussalam (surga), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam).

erti kalimat darussalam ialah: tempat yang penuh kedamaian dan keselamatan. pimpinan (hidayah) Allah berupa akal dan wahyu untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.



Taman Pertanian Sabah,Lagud Seberang

Az-zariyat:15. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu berada dalam taman-taman (syurga) dan mata air-mata air,

di Taman Buaya


Faathir:28. Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.

ziarah Ustazah Fatin, senior UIA yang kini mengajar di SMK Tenom,Keningau



sedang menunggang raksasa


Az-zukhruf:12 - 13 Dan yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi. Supaya kamu duduk di atas punggungnya Kemudian kamu ingat nikmat Tuhanmu apabila kamu Telah duduk di atasnya; dan supaya kamu mengucapkan: "Maha Suci Tuhan yang Telah menundukkan semua Ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya,


4 comments:

yie & sor said...[Balas]

Assalamualaikum abe lie..
jazakumullah khoiran 'ala husni dhiyafatikum...
sedak mmolek melawat 'bandaraya' keningau...ado blako hok mana ado,kocawali hok mano xdok..
atawaa,cukup lengkap la 'bandaraya' abe lie nih..
"bandaraya 5 round about"..huhuhu
Sero nok dok citu jgok la abe lie,nok wak gano eh?

yie n sor said...[Balas]

baco hok alik atah tu...

mohdrusli said...[Balas]

inda faham bah!

Yie n Sor said...[Balas]

bakpo tok pehea nyo?

Post a Comment