"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, July 27, 2009

Kenapa kita wajib solat?(Bah.akhir)

27- penjaga dan penyelamat. Sabda Nabi SAW:

من صلى الصبح فهو في ذمة الله

Sesiapa yang bersolat subuh maka dia berada di bawah jagaan Allah

28- mendatangkan rezeki. Allah berfirman dalam surah Toha:132

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى

Dan perintahkanlah ahli keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. kami tidak meminta rezeki kepadamu, kamilah yang memberi rezeki kepadamu. dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.

29- yang terawal dan terakhir dalam Islam. Solat adalah fardu pertama yang diwajibkan selepas syahadah dan yang terakhir akan di angkat daripada agama.

30- sebab kemenangan dan kejayaan.Firman Allah dalam surah al-maidah:12


وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآَتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآَمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ

Dan Sesungguhnya Allah Telah mengambil perjanjian (dari) Bani Israil dan telah kami angkat diantara mereka 12 orang pemimpin dan Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku beserta kamu, jika kamu mendirikan solat dan menunaikan zakat serta beriman kepada rasul-rasul-Ku dan kamu bantu mereka dan kamu pinjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, Sesungguhnya Aku akan menutupi dosa-dosamu. dan kamu akan Kumasukkan ke dalam surga yang mengalir air didalamnya sungai-sungai. Maka barangsiapa yang kafir di antaramu sesudah itu, Sesungguhnya ia telah tersesat dari jalan yang lurus.

31- penyelamat daripada azab kubur. Di dalam kubur, solat akan menjadi penyelamat dan peguambela kepada orang yang menjaga dan memeliharanya semasa dia hidup di dunia.

32- cita-cita orang yang telah mati dan yang mendapat azab. Banyak ayat di dalam Al-Quran menerangkan bahawa orang mati yang mendapat azab bercita-cita dan merayu kepada Allah untuk kembali semula ke muka bumi untuk melakukan amal soleh.

33- penyelamat daripada azab Allah. Sabda Nabi SAW:

"Sesiapa yang solat empat rakaat sebelum dan selepasa solat zohor maka diharam baginya neraka".

34- menaikkan derjat. Firman Allah dalam surah al-isra’:79


وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا

Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang Terpuji.

35- dapat melihat Allah di dalam syurga. Anugerah terbesar kepada ahli syurga ialah dapat melihat wajah Allah SWT.

36- kunci hidayah. Solat adalah kunci untuk membuka hidayat kepada orang-orang bukan Islam untuk memeluk Islam. Banyak sejarah samada dulu mahupun sekarang melakarkan bahawa ramai orang bukan Islam tertarik dengan Islam selepas memerhatikan kehebatan ibadat solat.

Dewasa ini kita dapati umat Islam telah mengsia-siakan ibadat solat. Mereka lebih mementingkan soal duniawi dan melupakan masalah ukhrawi. Firman Allah dalam surah Maryam:59


فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا

Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang menyia-nyiakan solat dan memperturutkan hawa nafsunya, Maka mereka kelak akan menemui kesesatan,

Sebelum kita dijemput oleh Izrail ke negeri Akhirat, selagi hayat dikandung badan, selagi kita bernafas di bumi Allah ini maka marilah sama-sama kita tegakkan amalan solat ini dengan sempurnanya.

0 comments:

Post a Comment