"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, June 13, 2011

Tentang bola





Main bola VS tengok bola

Saya tak pandai main bola. Tengok orang main bola pun saya tak minat. Masa zaman kanak-kanak dulu ada juga saya main bola kadut di padang kampung saya. Sekarang padang itu sudah berubah menjadi bangunan besar-besar. Bola sepak ada juga saya join dengan geng mat yie tapi kena buang padang sebab tak reti main.

Seingat saya kali terakhir saya main bola ialah pada 2002, semasa perlawanan guru lawan murid sempena sambutan hari guru di SMKKP. Itupun saya hanya jadi penjaga tiang gol, nak cukup korum guru. Itupun aksi saya hanya lihat saja pelajar meloloskan bola masuk gol.(Kalau pelajar saya baca entri saya ini dan masih ingat peristiwa ini pasti dia gelak.)

Tengok orang main bola pun saya tak minat. Antara topik yang saya kurang pengetahuan tentangnya ialah bab bola dan cerita mengenai artis. Kalau rakan-rakan bersembang tentang itu saya hanya jadi tukang dengar saja.

Ikhwan, peminat Kelantan, keesokannya demam sebab Kelantan Kalah!

Pernah satu ketika tahun 2007 semasa saya merayau-rayau di Bandaraya Kuala Lumpur ada wartawan TV3 siap dengan kamera untuk masuk TV dengan secara rambang telah bertanya saya negara manakah yang akan menang perlawanan malam ini. Rupa-rupanya malam tu ada lawan bola peringkat akhir piala entah apa tah. Kalau tak silap saya piala Eropah.

Saya dengan selamba menjawab “Tak tahu, tak minat”. Abang wartawan terus angkat tangan best dan terus beredar. Ada abang kat kedai tegur saya kenapa tak jawab. Masuk TV satu kampung boleh tengok. Saya hanya dengar saja sambil mencari talipon bimbit yang saya nak beli.

YB Kak Ani menyampaikan hamper kepada penonton bertuah

Saya rasa saya mula jadi minat tengok bola pada tahun 2009, iaitu apabila pasukan negeri saya yang diberi nama negeri Kelantan dapat masuk perlawanan akhir piala Malaysia menentang Negeri Sembilan. Saya lihat perlawanan itu di Mahallah Ali bersama dengan Mansor sambil minum air. Saya tak tengok sampai habis sebab baru nak minat tengok bola. Lagipun Negeri Sembilan sudah mendahului.

Pada tahun 2010 sekali lagi Kelantan bertemu dengan Negeri Sembilan dalam perlawanan yang sama. Pada hari itu saya bawa keluarga saya bercuti dan menginap di Borneo Paradise, dekat Kinarut. Tarikhnya ialah 30 Oktober 2010. Pada siangnya saya bagitahu kepada isteri saya malam ni Kelantan lawan Negeri Sembilan dan Kelantan akan menang.

Apabila malam saya buka TV dan tengok bola seorang diri. Isteri dan anak-anak dah tidur. Mungkin letih sebab berendam den berenanng dalam kolam lama sangat. Masa perlawanan berjalan ada juga saya kejutkan isteri saya bagi tahu Kelantan sedang menang, tapi saya tengok perlawanan sampai habis tanpa teman.

Saya rasa itulah rekod pertama saya tengok perlawanan bola dengan minat dan dapat melihatnya samapai wisel penamat. Walau bagaimanapun saya masih berpendapat saya tak minat tengok bola. Saya tengok tadipun mungkin sebab semangat anak Kelantan nak tengok orang Kelantan beradu jantan dalam gelanggang.

Piala FA

Gelagat penonton menyaksikan perlawanan

Pada mulanya saya tak tahu Kelantan masuk final piala FA bertemu Terengganu. Saya dapat tahu pun melalui utusan Malaysia online yang buat servay negeri mana yang akan menang piala FA tahun ini. Saya tak rajin beli kertas utusan ni. Saya hanya belek sekejap guna aplikasi di hujung jari.

Tarikh perlawanan saya tak ambil tahu. Saya tahu tarikhnya apabila seorang ahli group KISMA PB di Facebook dalam sembangnya bagitahu bahaw 11.06. lawan bola. Tak dapat pergi majlis kahwin adik kakak ipar di Ipoh.

Saya berada di Kota Bharu pada 11.06.2011. Di kampung saya, Padang Bongor disediakan skrin besar sempena perlawanan bola Kelantan jumpa Terengganu. Saya bersama penduduk kampung tengok bola pada separuh masa kedua sampai habis. Kali ini lebih teruk sebab perlawanan masuk sampai waktu tambahan. Jarang saya tidur lewat malam.

Alhamdulillah, beza suasana di sini ialah sebelum bola ada ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Badrul Hisyam, kemudian diikuti dengan solat Isya’ berjamaah, kemudian baru ke tempat skrin besar dipancarkan, bersebelahan dengan masjid. Jaraknya kurang lebih 100 meter.

SMS kawan

Saya pulang ke rumah kurang lebih jam 1130 malam. Saya ambil telefon bimbit saya dan terdapat satu sms kawan saya yang berbunyi “AL FATIHAH TELAH KEMBALI KE RAHMATULLAH AYAHNDA USTAZ JAM 8.20 MLM..”

Analogi bola

Ada kawan saya cukup minat dengan bola. Sekarang beliau mengajar di IPG Kampus Raja Melewar. Satu ketika dalam ceramahnya beliau bagitahu “kita mestilah jadi pendakwah yang turun ke medan. Macam pemain bola. Jadilah pemain yang bermain di padang. Bukan setakat pemain simpanan”. Jadi dalam dakwahpun kita kena duduk di depan. Kalu main bola biarlah jadi penyerang handalan.

Tok guru Menteri besar Kelantan dalam taujihatnya kepada pemain bola juga ada buat analogi tentang bola. Main bola ni macam politik. Kena licik baca strategi lawan. Kita main bola sungguh-sungguh kejar bola sampai terguling-guling. Dalam Islam Tuhan ajar kita supaya berkejar kepada kebajikan.

Babak terakhir, Kelantan akur dengan kekalahan

Sedikit renungan

1.Kita boleh bangun jam 2 pagi 3 pagi untu tengok bola. Alangkah baiknya kalau ruang masa itu diguna juga untuk solat malam.

2.Kita sanggup bayar RM30 RM80 untuk beli tiket bola. Alangkah bagusnya kalau RM itu juga disalurkan untuk gerakan Islam.

3.Kita pakai baju sama warna ikut tema, ikut warna pemain yang kita sokong, Alangkah indahnya jika hati perut kita sama untuk sokong Islam.

4.Kita tengok orang berasak-asak masuk stadium sampai ada yang mati kediri. Pernahkah kita tengok manusia berasak-asak masuk masjid berebut-rebut cari redha Ilahi?

5 comments:

Sayyidatunnaqibah88 said...[Balas]

Alhamdulillah, santai tapi penuh motivasi!

namumora said...[Balas]

assalamualaikum..saya blaja di IPG kmpus raja melewar..siapa kawan tuan itu? ustz muhsinul nizam?
:: sudi2 kan lawat blog sy dan follow
:: http://namumora-akime.blogspot.com/

mohdrusli said...[Balas]

@namumora
Ya, dialah orangnya.Kirim salam kat dia. Bagitahu bahawa saya qoute ucapannya dalam blog saya

mohdrusli said...[Balas]

@Sayyidatunnaqibah88
sekadar catatan pengalaman hidup yang sarat dengan ibrah

namumora said...[Balas]

insyaAllah akan disampaikan..mmg btol agakan sy, beliau memang slalu cakap pasal bola dalam tazkirah..hehe

Post a Comment