"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, June 18, 2011

Lawatan Sambil Belajar





17 Jun 2011. Hari ini Muhammad telah membuat satu lawatan sambil belajar ke Tenom dan sekitar Bandar Keningau. Muhammad pergi dengan abah, ummi, kak Idah dan kak Ngah . Bersama dengan Muhammad juga ialah Maknik dan tiga orang sepupu Muhammad.
Destinasi pertama Muahamad ialah ke Taman Pertanian Lagud Seberang, Tenom. Muhammad rasa sangat seronok sebab inilah kali pertama Muhammad diberi peluang untuk mencuba sendiri sesuatu yang baharu. Dulu Muhammad ada buat lawatan ke Melaka tapi masa itu Muhammad hanya duduk di atas dukungan atau kereta tolak sahaja.
Ketika melawat Melaka
Hari ini Muhamamd belajar banyak matapelajaran. Muhammad diberi peluang pegang stereng keretapi. Walaupun Muhammad tak memandu tapi Muhammad rasa seronok sangat sebab rasa macam betul- betul memandu.

Mana satu nak tekan ni?
Di taman ada berbagai pokok dan jenis bunga. Abah banyak bagitahu Muhammad tentang bunga. Abah ambil sekuntum bunga dan bagi pada Muhammad. Abah kata bunga akan layu. Cantik bunga tak kekal lama.
Abah juga kata keindahan hidup dunia diungkap dengan kalimah bunga. Abah baca quran surah Taha ayat 131.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى
Dan janganlah kamu tujukan kedua matamu kepada apa yang kami berikan kepada golongan-golongan dari mereka, sebagai bunga kehidupan dunia untuk kami uji mereka dengannya. dan kurnia Tuhan kamu adalah lebih baik dan lebih kekal.
Taman evolusi. Kenapa tinggi sangat?
Di sini ada sejenis pokok yang mengeluarkan satu buah. Buah ini orang panggil buah ajaib. Ajaibnya ialah selepas memakannya kita boleh makan buah-buah masam dengan sedapnya sebab buah masam itu bertukar jadi manis.
Seronok makan buah ajaib dan belimbing
Muhammad menghabiskan masa di taman bunga lebih kurang selama 2 jam . Muhammad singgah di rumah Cik Fatin di Tenom. Makan tengahari. Sungguh sedap rasanya, Terima kasih Cik Fatin sebab hidangkan Muhammad ayam goreng yang sedap.
Sedapnya ayam goreng ini
Bersama Cik Fatin
Selepas solat asar abah bawa Muhammad tengok burung unta, payau, rusa, babi yang terdapat di sekitar Keningau. Seronok sungguh tengok burung unta main agguk-agguk kat Muhammad. Abah kata semua makhluk Allah termasuk burung unta ini berzikir dan bertasbih kepada Allah . Abah baca quran:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ
Tidaklah kamu tahu bahawasanya yang di langit dan di bumi bertasbih kepada Allah dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. masing-masing, semuanya mengetahui (cara) sembahyang dan tasbihnya, dan Allah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan.
Burung main angguk-angguk dengan Muhammad

Sebelum solat maghrib abah bagi peluang kepada Muhammad bermain di taman permainan kanak-kanak di IPG Kampus Keningau. Kak Ngah cakap masa pra sekolah dulu dia belajar kat sini. Muhammad rasa seronok sangat dapat main buaian tanpa diganggu orang.
Apabila masuk waktu maghrib Muhammad solat di masjid IPG. Tak ada orang sebab semester baru belum mula lagi. Pelajar masih bercuti. Ada juga pelajar yang tak balik. Kak Suratni yang jaga Muhammad masa hari keluarga pun ada solat bersama.

Solat sunat dulu bah!
Selepas Maghrib abah bawa pusing-pusing Bandar Keningau. Abah letak Muhammad dan lain-lain di Dreamland untuk makan malam. Abah pergi solat isya’ berjemaah di masjid dahulu. Muhammad rasa letih sangat. Muhammad hanya tidur, manakala yang lain menjamu selera. Makan ikan bakar dan lain-lain.
Muhamad balik jam 9 malam. Abah suruh tidur awal sebab esok nak ke Kota Kinabalu untuk menghantar Maknik, Kak Ika, Abang Mad dan bang Cik balik Kelantan. Muhammad nak tidur la ni.

4 comments:

ashrafi said...[Balas]

Assalamu'alaikum

Salam ukhuwwah. Tersentuh hati membaca catatan ini.

mohdrusli said...[Balas]

@ashrafi
Salam. terima kasih bertandang

ajahar said...[Balas]

assalamualaikum ustaz...
bertemu kembali..dulu jumpa 1st time masa penerangan teknik albaghdadi di ipg...sekarang di alam maya pula..;)

tertarik membaca entry ustaz ni...saya orang sana pun belum dapat melawat semua tempat tu..;)

mohdrusli said...[Balas]

@ajahar
Ahlan wasahlan. Biasalah. Biasanya yang hadir awal jemaah ialah yang duduk jauh dari masjid

Post a Comment