"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Thursday, January 26, 2012

Penceramah dan Isi Ceramah

Kebelakangan ini kita lihat makin ramai penceramah agama. Mereka memberikan ceramah agama di merata tempat. Tidak kira samada di pentas ceramah hatta di tepi jalan. Kita lihat juga fenomena pendengar yang pergi mendenagr ceramah sebagai satu bentuk hiburan yang mana hadafnya untuk berhibur semata. Bergelak ketawa dan selepas itu bersurai tanpa membawa nilai ilmu untuk diamalkan.

“Ustaz itu best giler bila berceramah, tak kering gusi dibuatnya.”

“Syoklah dengar ceramah tadi, kelakar habis”.

Itulah antara yang kita dengar para pendengar membuat komen terhadap ceramah yang dihadiri mereka. Minat pendengar untuk mendengar ceramah agama adalah satu perkara yang baik. Baik untuk mereka dan baik untuk dakwah Islam.

Ironinya, ramai juga yang mengeluh dan mengeleng kepala melihat para penceramah yang memberikan ceramah tetapi gagal menghayati isi ceramah untuk diri sendiri.

Teringat kata-kata seorang kawan “Dakwah ini jika dibuat dan keluar dari lubuk hati yang tulus dan mulus maka ia akan turun juga ke hati yang bisa menyuburkan hati yang mati. Sekiranya mahu minta puji maka maka ianya tidak sampai ke lubuk hati”.

Mudah-mudaha Allah jadikan kita orang yang mengota apa yang dikata. Sama-sama kita berdoa agar tidak termasuk daripada kalangan yang difirmankan:



أَتَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ


Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berfikir?(al-baqarah:44)

Firman Allah SWT:



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.(as saf:2-3)

Hadis Nabi SAW:

يجاء بالرجل يوم القيامة فيلقى في النار فتندلق به أقتابه, فيدور بها في النار كما يدور الحمار برحاه, فيطيف به أهل النار فيقولون: يا فلان ما أصابك, ألم تكن تأمرنا بالمعروف وتنهانا عن المنكر ؟ فيقول: كنت آمركم بالمعروف ولا آتيه, وأنهاكم عن المنكر وآتيه رواه البخاري ومسلم

Rasulullah SAW bersabda, "Seseorang didatangkan pada hari kiamat dan dilemparkan kedalam neraka. Ususnya keluar dan dia berputar-putar seperti kaldai berputar-putar dengan pelananya. Para penduduk neraka mengelilingi orang itu dan berkata, `Wahai Fulan, mengapa engkau sedemikian itu? Bukankah engkau memerintahkan kebaikan dan melarang
kemungkaran?' Orang itu menjawab, `Dulu aku memerintahkan kalian untuk berbuat baik, tapi aku tidak melakukannya. Dan aku melarang kalian dari berbuat kemungkaran, tapi aku melakukannya'." (HR. Bukhari dan Muslim)

Penyair arab ada mengatakan

لا تنه عن خلق وتأتي مثله
عار عليك إذا فعلت عظيم

Jangan melarang satu perbuatan yang engkau melakukannya.
Celaan besar bagimu jika engkau melakukan itu.

Ps- Tazkirah ini kutujukan untuk diriku sendiri semoga diri ini tetap istiqamah di atas para salafussoleh yang jujur memberikan ceramah agama, tidak mengharapkan selain daripada reda-Nya. Isi ceramah mereka terpancar dari keikhlasan hati.

3 comments:

Anonymous said...[Balas]

Semoga kita mengotakan apa yang kita katakan..

Anonymous said...[Balas]

Jangan melarang satu perbuatan yang engkau melakukannya.
Celaan besar bagimu jika engkau melakukan itu.

-blh ustz terangkan mksudnya?
agak kabur2...

mohdrusli said...[Balas]

@Anonymous
Contoh. Seorang guru melarang muridnya merokok, tapi guru sendiri yang merokok.

Post a Comment