"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, January 23, 2012

Gong Xi Fa Cai

23 Januari 2012. Kepada semua yang menyambut perayaan Tahun Baharu Cina, Muhammad ucapkan Gong Xi Fa Cai, Kong Si Fa cai, Kongsi facai. Maaflah, Muhammad tak tau bagaimana nak sebut secara betul daripada segi tajwid dan fasahahnya.

Hari ini Muhammad menerima jemputan ke rumah jiran sempena perayaan Tahun Baharu Cina. Muhammad pergi bersama keluarga. Abah cakap agama Islam adalah rahmat untuk sekalian alam. Abah cakap lagi Muhammad boleh berkawan dengan semua orang.

Abah selalu bagitau jika berkawan kena bawa akhlak Islam lebih-lebih lagi bersama dengan orang bukan Islam. Dalam Quran Allah sebut yang bermaksud:

"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik."

Sekian. Opss. lupa nak cakap terima kasih kat Untie Ong dan Untie Anne yang bagi ang pau kat Muhammad. Juga Muhammad nak minta maaf sebab tak sengaja tumpahkan air kotak tadi. Tak sengaja bah!

0 comments:

Post a Comment