"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Thursday, October 24, 2013

Melazimi Istighfar




Sabda Nabi صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

عن عبد الله بن عباس رضي الله عنهما قَال : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ لَزِمَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا ، وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا ، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ - رواه أبو داود وابن ماجه 

Daripada Abdillah bin Abbas رضي الله عنه  , bahawa Rasulallah صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ telah bersabda: “Barangsiapa melazimi istighfar, maka Allah akan jadikan jalan keluar dalam setiap kesulitan hidup, dan jadikan setiap gundah-gulananya menjadi kebahagiaan dan Allah akan memberinya rezeki tanpa ia sangka.” (Abu Dawud dan Ibnu Majah)

-       Hadis ini sanadnya dhaif tapi maknanya sahih sebagaimana yang disebut oleh Syeikh Uthaimin.

Istighfar ialah meminta keampunan daripada Allah terhadap kesalahan dan dosa yang kita lakukan. Tidak ada orang dalam kalangan kita yang tidak melakukan dosa. Nabi صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bagitahu bahawa setiap anak Adam melakukan dosa.

Di antara sifat Allah ialah maha pengampun maha pemurah lagi maha penyayang. Allah amat suka terhadap hambanya yang melakukan dosa kemudia dia minta ampun kepada tuhannya.

Nabi sendiri walaupun maksum tetapi baginda bertaubat dan beristighfar kepada Allah  سبحانه وتعالى.
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال‏:‏ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول‏:‏ ‏"‏والله إني لأستغفر الله وأتوب إليه في اليوم أكثر من سبعين مرة ‏"‏ ‏(‏‏(‏رواه البخاري‏)‏‏)‏‏.‏
 
Daripada Abi Hurairah berkata: Saya mendengar Rasulallah صلى الله عليه وسلم bersabda:"Demi Allah, sesungguhnya saya memohonkan pengampunan kepada Allah serta bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih daripada tujuh puluh kali." (Riwayat Bukhari).
Siapa kita untuk tidak beristighfar kepada Allah? Kalau nabi pun bertaubat dan beristighfar kepada Allah lebih daripada tujuh puluh kali kita yang banyak dosa dan noda ini sepatutnya lebih daripada itu.

Melazimi istighfar mempunyai khasiat yang banyak. Di samping dapat pengampunan kita dapat juga bonus lain. Allah akan hilangkan perasaan keluh kesah. Allah akan jadikan dadanya lapang. Allah bagi rezki tanpa disangka.

Jom kita jadikan amalan istighfar sebagai kelaziman kita. Beristighfar di mana jua dan bila masa sahaja. Bukannya susah nak sebut astaghfirullah. astaghfirullah. Boleh istighfar di atas kereta sambil memandu, di atas padang sambing berjoging, di kolam renang sambil berenang pun boleh.

Ucapan istighfar banyak kita boleh amalkan. Sekurang-kurangnya kita sebut astaghfirullah. Tapi ada satu istighfar yang disebut sebagai penghulu istighfar. Nabi صلى الله عليه وسلم  bagitahu:

عنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ رضي اللَّه عنْهُ عن النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « سيِّدُ الاسْتِغْفار أَنْ يقُول الْعبْدُ : اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي ، لا إِلَه إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَني وأَنَا عَبْدُكَ ، وأَنَا على عهْدِكَ ووعْدِكَ ما اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ ما صنَعْتُ ، أَبوءُ لَكَ بِنِعْمتِكَ علَيَ ، وأَبُوءُ بذَنْبي فَاغْفِرْ لي ، فَإِنَّهُ لا يغْفِرُ الذُّنُوبِ إِلاَّ أَنْتَ . منْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِناً بِهَا ، فَمـاتَ مِنْ يوْمِهِ قَبْل أَنْ يُمْسِيَ ، فَهُو مِنْ أَهْلِ الجنَّةِ ، ومَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وهُو مُوقِنٌ بها فَمَاتَ قَبل أَنْ يُصْبِح ، فهُو مِنْ أَهْلِ الجنَّةِ » رواه البخاري .
Daripada Syaddad bin Aus berkata, “Penghulu istighfar itu adalah seorang hamba mengucapkan:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ.

“Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkau-lah yang menciptakan aku. Aku adalah hamba -Mu. Aku akan setia pada perjanjianku dengan -Mu semampuku. Aku berlindung kepada -Mu dari kejelekan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat -Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”
Barangsiapa yang membacanya pada waktu siang dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada siang hari itu sebelum memasuki waktu petang maka dia termasuk penghuni syurga, dan barangsiapa yang membacanya pada waktu malam dengan penuh keyakinan dan mati sebelum memasuki waktu pagi maka dia termasuk penghuni syurga”. 

4 comments:

Post a Comment