"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, April 9, 2011

Halaqah RS

Tarikh:25 Mac 2011

Tempat:Masjid IPG Kampus Keningau

Masa:selepas solat Subuh

Berfikir tentang kehebatan ciptaan Allah

قال الله تعالى " إنما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثنى وفرادى ثم تتفكروا " سبأ

Katakanlah: "Sesungguhnya Aku hendak memperingatkan kepadamu suatu hal saja, iaitu supaya kamu menghadap Allah (dengan ikhlas) berdua- dua atau sendiri-sendiri; Kemudian kamu fikirkan (tentang Muhammad) tidak ada penyakit gila sedikitpun pada kawanmu itu. dia tidak lain hanyalah pemberi peringatan bagi kamu sebelum (menghadapi) azab yang keras.

Berdua-dua atau sendiri-sendiri maksudnya ialah bahawa dalam menghadap kepada Allah, beribadat dengan penuh khusuk dan ikhlas mengikut landasan syrak. Kemudian merenungkan keadaan Muhammad s.a.w.

Nabi SAW tidak gila. Baginda hanya sebagai utusan Allah SWT yang mana tugasnya menyeru manusia supaya mentauhidkan Allah. Kalau dulu sebelum Muhammad diutuskan sebagai rasul kamu menggelarkannya sebagai orang yang paling amanah maka kenapa kamu tidak boleh menerima dakwah dan seruannya.


قال تعالى " إن في خلق السموات والأرض واختلاف الليل والنهار لآيات لأولي الألباب الذين يذكرون الله قياما وقعودا وعلى جنوبهم ويتفكرون في خلق السموات والأرض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك " الآيات آل عمران

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan Ini dengan sia-sia, maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.


قال تعالى " أفلا ينظرون إلى الإبل كيف خلقت وإلى السماء كيف رفعت وإلى الجبال كيف نصبت وإلى الأرض كيف سطحت فذكر إنما أنت مذكر " الغاشية

17. Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan,

18. Dan langit, bagaimana ia ditinggikan?

19. Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan?

20. Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?

21. Maka berilah peringatan, Karena Sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan.


2 comments:

bani said...[Balas]

http://blog.unm.ac.id/perpusmath/mengenal-lebih-dekat-jama%E2%80%99ah-tabligh/

as-salam ustaz.. saya mahu tanya ustaz satu persoalan mengenai link di atas itu mengenai isu kesesatan pegangan jemaah tabliq. betul kah ustaz?

Ustaz baca dulu di link di atas tersebut.

mohdrusli said...[Balas]

http://www.beautifulislam.net/articles/tabligh.htm

Post a Comment