"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Sunday, December 10, 2017

Rahmat Islam Kepada Umat




Agama Islam adalah agama yang sempurna ajarannya. Ianya datang daripada Allah yang menjadikan alam sarwa ini. Allat sememangnya bersifat dengan kasih sayang. Allah maha pemurah, Alah maha penyayang. Arahan Allah kepada hambaNya tidak ada satu pun yang membebankan. Ianya penuh dengan kasih sayang dan rahmat.

وَما جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدّينِ مِن حَرَجٍ

“dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan.(al-Haj:78)”

Mungkin ada orang yang rasa tugas yang telah diberikan kepada mereka itu amat berat dan mereka rasa mereka tidak mampu melakukannya. Allah bagitahu di dalam ayat ini bahawa tugas yang diberikan kepada kita itu bukanlah berat lagi membebankan.  Allah tidak membebankan kepada kita apa-apa yang tidak mampu kita kerjakan.

Tiada kita dengar berita seorang wanita mati lemas kerana mengenakan jilbab. Tiada juga kita tahu bahawa ada orang mati kerana ibadat puasa. Mati sebab tercekik makan adalah. Syariat dalam agama Islam semuanya berbentuk mudah dan memudahkan. Bahkan kalau kita tengok kaedah usul fiqh ada beberapa perkara yang menekankan kemudahan. Di antaranya:
1. الضرر يزال

“Kemudaharatn itu dihalangkan”

2. المشقة تجلب التيسير

“Kesukaran membawa kepada keringanan.”

Banyak dalil daripada al-Quran menerangkan akan hal ini. Contohnya firman Allah:
يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
“Allah menghendaki kemudah bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu” (al-Baqarah:185)
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”(al-Baqarah:286)
يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا
“Allah bendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah.” (an-Nisaa’:28)
Nabi Saw. pernah bersabda:
بُعِثْتُ بالحنِيفيَّة السَّمحة
“Aku diutus dengan membawa agama Islam yang hanif lagi penuh toleransi.”
Rasulullah Saw. bersabda kepada Mu’az dan Abu Musa, ketika baginda mengutus  keduanya menjadi amir di negeri Yaman:
بَشِّرا ولا تُنَفِّرَا، ويَسِّرا وَلَا تُعسِّرَا
“Sampaikanlah berita gembira dan janganlah kamu berdua membuat mereka lari (darimu).
dan bersikap mudahlah kamu berdua, janganlah kamu berdua bersikap mempersulit.”
Sebab itu para ustaz dalam menyampaikan kuliah dan ceramah hendaklah jangan memayahkan. Contohnya dalam bab bersih najis selepas buang air besar janganlah bagitahu sampai kena masukkan jari ke dubur dan gerakkan ke kiri ke kanan supaya najis keluar dengan sempurna. Ini merumitkan. Boleh kena buasir lagu ni. Islam tidak memayahkan. Sehingga ada orang beribadat jadi was-was.
Kepada siapa keluasan dan kerahmatan hidup ini dapat dinikmati? Al- Quthubi dalam tafsirnya menyatakan bahawa ianya hanya dapat dirasai oleh orang yang beristiqamah dalam menjalankan suruhan Allah. Adapun para penjenayah, orang yang tak mahu tunduk kepada hukum Allah maka hidupnya sentiasa berada di dalam kesempitan.
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman (al-an’am: 175).

0 comments:

Post a Comment