"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Wednesday, July 15, 2015

Tazkirah Ramadan 1436 – Malam 28: Muliakanlah dan Hormatilah



Disampaikan oleh: al-ustaz Badrul Hisyam Sulaiman
Tempat: Masjid Mukim Padang Bongor, Kota Bharu

Muliakanlah sesuatu yang dituntut untuk kita muliakan samada masa, orang atau tempat. Contohnya kalau masa sekarang ini bulan Ramadan, bulan yang dimuliakan oleh Allah.
Kita mesti memuliakan dan menghormati orang yang disuruh agar kita memuliakannya. Islam mengajar kita memuliakan tetamu. Dalam satu hadis قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه

Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. Hadis yang lain daripada Abi Musa al As’ari

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ : إِكْرَامَ ذِي الشَّيْبَةِ الْمُسْلِمِ ، وَحَامِلِ الْقُرْآنِ غَيْرِ الْغَالِي فِيهِ وَالْجَافِي عَنْهُ ، وَإِكْرَامَ ذِي السُّلْطَانِ الْمُقْسِطِ
 “Sesungguhnya termasuk pengagungan kepada Allah adalah memuliakan orang yang sudah beruban lagi muslim, memuliakan ahli Qur’an dengan tidak berlebihan dan tidak pula meninggalkannya terus, dan memuliakan para pemimpin yang berbuat adil.”
 
Dalam hadis ini ada tiga golongan yang perlu dimuliakan. Pertama adalah memuliakan orang muslim yang sudah beruban. Meskipun orang itu tidak lebih rendah pangkatnya dari kita. Walaupun pendidikan kita lebih tinggi dari orang itu. Orang tua sudah lebih banyak memakan asam garam kehidupan. Mereka lebih memiliki banyak pengalaman dalam hidup. Rasulullah  bersabda:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا وَيَعْرِفْ شَرَفَ كَبِيرِنَا
“Bukan termasuk golonganku orang yang tidak menyayangi orang muda diantara kami dan tidak menghormati orang yang tua”.
 
Menghormati dan memuliakan orang yang lebih tua juga termasuk salah satu ajaran Islam. Yang kedua ialah memuliakan ahli quran. Ahli quran ialah ahli alim ulama yang arif dalam ilmu agama.

Dari Jabir bin Abdillah radhiyallahu ‘anhu : “Sesungguhnya Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam mengumpulkan antara dua orang korban perang Uhud. Kemudian berkata :’Siapa yang lebih banyak hafalan Qur’annya di antara keduanya?’ Baginda mendahulukannya masuk ke liang lahad.

Maka dari itu kita harus memuliakan para Ahlul Qur’an ini karena mereka adalah waliyullah(para wali Allah). Muliakanlah para penghafal Qur’an dan orang-orang yang mempelajari al-Qur’an. Kita adalah umat yang dimuliakan Allah sehinggakan pada hari akhirat Allah tak akan benarkan umat lain memasuki syurga kecuali selepas umat nabi Muhammad memasukinya terlebih dahulu.
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ
“Kamu adalah sebaik-baik ummat”

Dalam sebaik-baik ummat itu ada lagi yang pling baik iaitu sabda nabi
خيركم من تعلم القرآن وعلمه
“Yang terbaik dalam kalngan kamu ialah yang belajar quran dan mengajarkannya.”

Dan yang ketiga adalah memuliakan para pemimpin yang adil. Para pemimpin yang menegakkan syariat Islam yang menjadikan al-Qur’an dan as-Sunnah sebagai panduan dan menjadikan ulama sebagai penasihatnya. Jika pemimpin salah kita tak boleh mengaibkannya. Tegur dia dengan nasihat yang baik.

Cukup dengan memuliakan ketiga golongan itu maka Allah akan memuliakan kita kerana itu termasuk memuliakan Allah. 

Kita dah nak mengakhiri bulan Ramadan. Diharapkan amalan kita berterusan juga pada selepas Ramadan. Teruskan dengan hadir solat jamaah, baca quran, qiam. Bulan Ramadan sembahyang terawih juga merupakan qiam Cuma ianya qiam yang diawalkan. Biasanya qiamullail ni buat lepas tidur.
Wallahu ta’ala a’lam

0 comments:

Post a Comment