"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, July 7, 2015

Tazkirah Ramadan 1436 – Malam 20: Check-up Tahap Kesihatan Iman




Alhamdulillah pada malam ini kita masuk malam ke-20 kita menunaikan ibadat solat terawih. Baki lebih kurang 9 hari lagi untuk kita meninggalkan Ramadan. Pada malam ini marilah sama-sama kita check-up sejauh mana iman kita, adakah ianya menjadi segar bugar ataupun sakit tidak bermaya.

Dalam al-quran Allah  سبحانه وتعالىberfirman:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آَيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka, dan Hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. (al-anfal:2)

Hati orang yang beriman akan tenang dan senang apabila mengingati Allah. Hati yang mengingati Allah akn membuahkan iman yang sihat. Bagaimana kita nak tahu hati kita sakit iman kita sedikit?

Hati yang tak suka kepada zikrullah adalah hati yang berpenyakit. Lalai daripada mengingati Allah, sibuk dengan kehidupan dunia. Hati ini berada dalam zon bahaya jika tidak diubat dengan segera.

Hati juga menjadi keras jika selalu hidup dalam maksiat. Kesan maksiat menjadikan hati mati. Orang yang suka melakukan maksiat tak akan rasa apa-apa tentang dosa neraka. Ini kerana imannya sudah dihinggapi penyakit.

Semoga kita diberi kekuatan untuk memperbaiki diri ke arah kesempurnaan iman. Kita kena berusaha untuk mencapai kemanisan iman. Mencintai Allah lebih daripada segala. Nabi ajar kita doa:
 
اللهم إني أسألك حبك وحب من يحبك، والعمل الذي يبلغني حبك، اللهم اجعل حبك أحب إليّ من نفسي وأهلي ومن الماء البارد
 
Allah, aku mohon pada-Mu cinta-Mu dan cinta mereka yang mencintai-Mu, dan perbuatan yang mendorongku menuju cinta-Mu. Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih kusukai daripada jiwaku, daripada keluargaku, dan lebih kusukai daripada air dingin.

0 comments:

Post a Comment