"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, March 12, 2012

Assalamualaikum!

Kata Nabi SAW:

عن أبي هريرة قال

قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: "والذي نفسي بيده لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا ولا تؤمنوا حتى تحابوا، أفلا أدلكم على أمرٍ إذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السلام بينكم

Daripada Abi Hurairah katanya sabda Nabi SAW: "Demi nyawaku ditangan-Nya, kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman dan kamu tidak akan beriman sehingga kamu berkasih sayang antara kamu. Mahukah aku tunjukkan kepada kalian satu perkara jika kamu amalkan kamu akan berkasih sayang? Sebarkan salam di antara kamu.

Lafaz salam sesama muslim merupakan doa kesejahteraan. Umat Islam dianjurkan mendoakan kesejahteraan kepada orang lain. Ucapan salam tak sama dengan “Selamat pagi”, juga tak sama dengan “Good morning” dan lain-lain ucapan.

Sesungguhnya di antara makna Islam itu sendiri ialah selamat dan sejahtera. Di antara dakwah kepada Islam ialah dengan membuat seruan “Islamlah kamu, nescaya kamu selamat”. Pada hari akhirat, ahli syurga akan diseru dengan keselamatan.

سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ

(sambil mengucapkan): "Salamun 'alaikum bima shabartum"[ keselamatan atasmu berkat kesabaranmu]. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu (ar ra’du:24).

ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آَمِنِينَ

(Dikatakan kepada mereka): "Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera lagi aman" (al hijr:46).

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ (58)

(kepada mereka dikatakan): "Salam", sebagai Ucapan selamat dari Tuhan yang Maha Penyayang (yasin:58).

2 comments:

musafir kehidupan said...[Balas]

Assalamualaikum w.b.t ustaz..

mohdrusli said...[Balas]

@musafir kehidupan
وعلبكم السلام ورحمة الله وبركاته، شكرا على هذه الزيارة

Post a Comment