"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, March 18, 2014

Minyatul musolli 1



                             yang paling sahih huruf mim baris bawah atau depan-لعله الصواب

Munyah jamak muna maksudnya bughyah, cita-cita dan kehendak. Kitab munyatul musolli maknanya apa yang dikehendaki oleh musolli, orang yang melakukan solat. Jadi apakah yang menjadi cita-cita musalli? agar solatnya diterima Allah. Inilah namanya kitab ini munyatul musalli. Cita-cita atau kehendak musali. Boleh baca munyah atau minyah. 



            بسم الله الرحمن الرحيم Ku mulai risalah ini dengan nama Allah yang amat murah lagi amat mengasihani akan hambanya yang mukmin di dalam negeri akhirat.

Jadi pengarang kitabnya tulis kitab dengan lafaz bismillah. Hadis nabi yang bermaksud “Setiap pekerjaan yang bermanfaat yang tidak dimulai dengan bismillah maka pekerjaan itu tidak sempurna, cacat.”

Buat benda baik baca bismillah. Nak belajar baca bismillah, naik kenderaan baca bismillah, nak makan baca bismillah. Nak merokok baca bismillah ke? Tak payahlah merokok sebab merokok tidak ada faedah. Kalau baca bismillah masa nak merokok maka tidak kena pada tempatnya.

“Dengan nama Allah yang amat murah” – maksudnya yang amat pemurah.

            Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam Tuhan yang menjadikan sembahyang yakni sembahyang lima waktu ini jalan segala orang yang muttaqin

Allah ialah tuhan kita dan tuhan sekalian alam. Tuhan yang mengurus tadbir langit dan bumi dan segala cekerawala yang ada. Tuhan sekalian alam. رب العالمين. Maksudnya tuhan jin dan manusia. As Sanqiti dalam kitabya “Adhwaul bayan” antara lain sebut tentang makna tuhan sekalian alam ialah tuhan jin dan manusia . Dalilnya
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
Maha Suci Allah yang Telah menurunkan Al Furqaan (Al Quran) kepada hamba-Nya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam ( jin dan manusia).(al-furqan:1)

Sembahyang ialah bahasa Melayu yang diambil daripada bahasa Sanskrit. Mengikut Kamus Dewan, perkataan sembahyang bererti perbuatan menyembah Allah, solat. Bagi orang  bukan Islam bererti permohonan kepada Tuhan, doa.

Ada orang kata tak boleh guna perkataan sembahyang ni. Boleh jadi syirik sebab asalnya ialah sembah dewa. Kena guna perkataan solat. Sebenarnya kita boleh guna perkataan sembahyang ni bagi merujuk keada amalan kita sehari semalam. Sembahyang lima waktu. Bagi saya, suka guna perkataan solat lima waktu.

Sembahyang yang wajib ada lima waktu sahaja iaitu zohor, asar, maghrib, isya dan subuh. Selain daripada itu hukumnya sunat. sunat tahiyyatul masjid, sunat rawatib, tarawih dan lain-lain. Solat ini jalan bagi orang muttaqin nak jumpa tuhannya.

            Dan tuhan yang menjadikan di dalam sembahyang itu sejuk mata hati penghulu segala mursalin yakni dijadikan sejuk mata hati nabi dengan musyahadah akan tuhannya di dalam sembahyangnya dan menjadikan sembahyang itu satu rukun daripada rukun agama.

Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم adalah penghulu bagi segala nabi bahkan penghulu bagi semua anak Adam. أنا سيد ولد ابن آدم ولا فخر  Di dalam kehidupan nabi baginda suka tiga perkara atas dunia ini. " حبِّب إليَّ من دنياكم النساء والطيب ، وجعلت قرة عيني في الصلاة " "Aku kasih daripada dunia kamu ini, wanita (solehah), wangi-wangian dan dijadikan penyejuk mataku di dalam solat."

Amalan sembahyang adalah cara hamba berinteraksi dengan tuhannya. Orang yang sembahyang ini dia berhadapan dengan Allah. Itulah yag disebut sebagi ihsan. kamu sembah Allah seolah-olah kamu lihat Allah, kalau tak mampu maka ketahuilah bahawa Allah melihat kamu.

Selain itu sembahyang adalah salah satu daripada rukun Islam. – sembahyang itu satu rukun daripada rukun agama- maksudnya rukun Islam. Islam ini adalah salah satu daripada yang disebut sebagai ad din-agama. Dalil dia cerita Nabi صلى الله عليه وسلم didatangi Jibril. Hadis panjang berkenaan soal jawab Jibril kepada nabi berkenaan Islam, Iman dan Ihsan. Pengakhiran hadis itu nabi kata ( فإنه جبريل أتاكم يعلمكم دينكم ) . Sesungguhnya dialah Jibril yang datang kepada kamu mengajar agama kamu.


Friday, February 28, 2014

Sehari di Pulau Banggi



Di antara tugas rutin saya sebagai pensyarah di IPG ialah menyelia pelajar menjalani latihan mengajar (praktikum) di sekolah. Tugas menyelia ini dilakukan di sekolah-sekolah seluruh negeri Sabah.

Semenjak menjadi pensyarah pada tahun 2004 sehingga sekarang, sudah benyak sekolah saya lawati. Di bandar, di pekan di desa maupun di pulau nun jauh di pedalaman. Alhamdulillah, kata orang tua-tua “Jauh perjalanan luas pengetahuan, banyak pengalaman”.

يقول الشافعي ، وتنسب إلي علي بن أبي طالب – رضي الله عنه - :
تَغَرَّب عَنِ الأَوطانِ في طَلَبِ العُلى**** وَسافِر فَفي الأَسفارِ خَمسُ فَوائِدِ
تَفَرُّيجُ هَمٍ وَاِكتِسـابُ مَعيشَـةٍ ****وَعِلمٌ وَآدابٌ وَصُحبَةُ ماجِـدِ

Berkata al-imam as-Syafie dan dinisbahkan kepada Ali bin Abi Tholib
"Mengembaralah dengan meninggalkan negeri-negerimu untuk mencari kemuliaaan. Dan bermusafirlah kerana terdapat lima faedah bermusafir iaitu menghilangkan kedukaan, mencari rezeki, faedah ilmu, faedah adab dan menemani orang yang mulia."

Saya sudah banyak kali menyelia di pulau. Dalam banyak-banyak pulau, bagi saya Pulau Banggi adalah yang paling seronok. Sebelum ini saya belum pernah ke Pulau Banggi. Kali pertama kaki saya pijak Pulau Banggi ialah pada hari Isnin, 24 Februari 2014. Saya menyelia pelajar DPLI j-QAF yang bernama Fakhrudin Mat Zin di Sekolah Kebangsaan Kapitangan, Banggi. 



Perjalanan ke Pulau Banggi mengambil masa 1 jam 15 minit dengan menaiki feri dari jeti Kudat ke jeti Karakit, Pulau Banggi. Untuk sampai ke SK Kapitangan perlu menaiki kereta pacuan empat roda selama sejam kemudian berjalan kaki lebih kurang 5 kilometer. Saya memulakan perjalanan pada jam 230 petang menaiki feri menuju ke Karakit, Pulau Banggi.

terminal feri

Alhamdulillah. Sepanjang perjalanan saya dapat rakam pelbagai ragam kehidupan yang boleh dijadikan pengajaran dan tauladan. Perjalanan ke Pulau Banggi memberi saya beberapa catatan   yang perlu difikirkan.

Catatan Pertama, Sepanjang berada di atas feri banyak masa saya habiskan untuk mengaji. Saya mengaji dengan suara yang sekira-kiranya boleh didengari oleh diri sendiri bersama dengan deruan ombak.
اقرأوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه
“Bacalah al-Quran, sesungguhnya al-Quran akan datang menjadi syafaat kepada para pembacanya pada hari qiamat”

Rupa-rupanya suara mengaji saya juga dihayati oleh seorang makcik yang duduk depan saya. Semasa saya berdiri ketika feri hampir ke jeti makcik itu cakap dia suka dengar saya mengaji. Tenang katanya. Katanya lagi bahawa dia seorang muallaf, tak pandai mengaji. Katanya di tempat dia tinggal, Kampung Limbuak kebanyakannya muallaf.

Saya sempat berkenalan dan bertemuramah dengan makcik tadi sebelum berpisah menuju destinasi. Namanya yang dulu saya tak ingat tapi namanya yang baharu ialah Noraidah Abdullah. Tinggal di Kampung Limbuak, menganut Islam beberapa tahun yang lalu. Dia mengeluh kerana tiada ustaz yang nak ajar Islam.

Beliau hanya tahu solat melalui pembacaan buku sahaja. Katanya orang muallaf di kampung Limbuak lebih suka solat berbanding penduduk Islam yang asal. Saya terpukul dengan kata-kata makcik ni. Saya sempat memberi dorongan kepadanya agar belajar tentang Islam dengan lebih mendalam. Juga saya bagitahu Insya Allah kalau ada masa saya akan berprogram di sana.

" مُعَلِّمُ الْخَيْرِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ حَتَّى الْحِيتَانُ فِي الْبَحْرِ "
“Semua makhluk termasuk ikan-ikan di laut akan mendoakan kepada orang yang mengajar kebaikan”

Catatan kedua, saya disambut oleh Encik Taufiq, aktivis USIA di Pulau Banggi. Kehadiran saya ke Pulau Banggi diketahui melalui rakannya Encik Emran. Beliau minta supaya Encik Taufiq mengurus program ceramah saya di Pulau Banggi. 

bersama En. Taufik di Jeti Karakit

Melalui Encik Taufiq saya dapat sedikit maklumat tentang perkembangan Islam di sini.  Betullah apa yang makcik tadi cakap. Program keagamaan amat kurang dan jarang. Ramai lagi penduduk yang agamanya pagan. Orang Islam kehidupun mereka macam kapal selam. Timbulnya hanya masa keraian.

Saya minta maaf kepada Encik Taufiq kerana terpaksa masuk ke Kapitangan untuk tugasan menyelia pada hari esok. Insya Allah selepas ini mungkin dapat diatur. Saya meneruskan perjalanan ke  SK Kapitangan pada jam 4 15 petang, menaiki kenderaan pacuan empat roda.

Sepanjang perjalanan saya dapat melihat keindahan alam ciptaan tuhan. Merenung kepelbagaian perbezaan yang mewarnai kehidupan. Kereta melalui jalan berhutan yang tidak berturap dengan keadaan hari yang semakin gelap.




Catatan ketiga, semasa point terakhir kereta berhenti ada seorang pelajar perempuan turun dari bahagian belakang kereta. Ainah namanya. Pelajar ini belajar di SMK Banggi dalam tingkatan tiga. Untuk ke sekolah dia mesti memulakan perjalanan  seawal jam 4 pagi untuk ke SMK Banggi. Saya berasa kagum dengan Ainah. Berulang alik pergi sekolah tanpa menghirau penat dan lelah. Semoga dia diredai Allah.

laluan kereta hanya setakat sini. perlu jalan kaki untuk sampai ke destinasi

Pelajar ini tinggal di kampung Nusa-Nusa, berdekatan dengan SK Kapitangan. Sambil berjalan ke tempat tujuan saya bertanya pelajar ini kenapa berulang alik ke sekolah, keluar pagi balik malam. Dia kata kemudahan asrama tidak cukup. Ada lagi orang yang lagi jauh daripadanya. Masya Allah Tabrakallah. Anak saya yang jarak sekolahnya dengan rumah 350 meter pun mahu dihantar diambil dengan kereta. Pelajar ini sanggup menghabiskan wang, masa dan tenaga untuk mencara ilmu yang berharga.
من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له طريقا إلى الجنة
“Barangsiapa yang menempuh satu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga”

Kereta pacuan empat roda berhenti di Kapitangan. Untuk ke SK Kapitangan kena berjalan kaki menelusi paya bakau  sejauh 5 km. Nasib baik ada Manja, sepupu Ainah yang masih lagi menunggu dengan perahu untuk melangkah muara sungai. Jadi jarak perjalanan menjadi lebih dekat.

tumpang perahu Manja untuk ke seberang sana

Selepas berjalan kaki akhirmya saya sampai di SK Kapitangan. Jam ditangan menunjukkan angka enam dua puluh lima petang. Hampir masuk waktu maghrib. Saya menginap di tempat Fakhrudin. Alhamdulillah tempatnya lebih baik daripada sulap. Bolehlah saya tumpang melelapkan mata buat seketika menunggu esok menjelang tiba.

alhamdulillah. ada tempat untuk berteduh selepas badan dibasahi peluh

Di sini elektriknya bersumberkan tenaga cahaya solar manakala air berhajatkan kepada tadahan hujan. Jika hujan tidak turun dalam tempoh yang lama maka keadaan agak tidak selesa. Nasib baik jika ada telaga ataupun beli je mineral water.

ada juga panel solar rupanya. kalau kat IPG panel penggubal soalan

Catatan keempat, saya menyelia Fakhrudin pada 15 Februari 2014. Saya betemu dengan pihak sekolah. Guru besar tiada penolang kanan pun begitu juga. Yang ada penolong KOKUM. Selepas memperkenalkan diri saya terus memulakan operasi.

Rutin biasa ialah menyemak buku rancangan pengajaran harian, jurnal dan portfolio. Seterusnya melihat PdP di kelas. Jumlah pelajar hanya beberapa belas. Seperti biasa apabila selesai mata pelajaran pelajar diberi sedikit ulasan dan teguran ke arah penambahbaikan.

Sekolah ini mempunyai 13 guru dan kurang lebih 90 murid. Dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid. Pemandangan sekolah amat menarik dengan pemandangan laut yang luas terbentang, enak mata memandang dan amat bermakna bagi mereka yang mahukan pengajaran.

اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 

Cumanya keadaan fizikal sekolah yang dhaif dan bersepah. Ada juga bangunan yang rebah menyembah tanah. Alhamdulillah, ada juga insan guru yang tabah dan gagah menabur bakti di pedalaman Sabah dengan susah dan payah.

Saya berbangga dengan Fakhrudin yang mengajar dengan rajin walaupun statusnya belum dapat makan gaji walau sepuluh sen. Melalui guru pembimbing saya dapat tahu bahawa Fakhrudin seorang yang boleh diberikan cemerlang dengan budaya kerja yang ditunjukkan. Alhamdulillah, syukur kepada Allah.
 
Saya memberi semangat dan dorongan kepada pelajar saya agar menjalankan tugas dengan penuh wibawa. Didiklah murid kepada ajaran tauhid. Biar mereka hidup beragama jaga solat pandai baca quran.


Seusai menjalankan penyeliaan saya terus meninggalkan sekolah membubut feri jam dua petang. Kali ini saya tak perlu jalan kaki untuk ke stesen kereta kerana bot sudah tersedia, Cuma perlu bayar sewa saja. 



sebelum pulang tulis dulu di buku pelawat


selamat jalan. semoga berjumpa lagi


Di Karakit saya sempat berjumpa Suziani Sapin, pelajar saya yang rajin. Selepas habis PISMP, beliau diutuskan mengajar di Pulau Banggi, Mengajar di Logtuhuk. Sempat juga saya melontarkan kata-kata indah supaya dia mencari hikmah keberadaannya jauh dari rumah dan ibu ayah menyambung risalah menunaikan amanah. Insya Allah! Ada hikmahnya.

Sehari di Pulau Banggi. Banyak perkara yang saya pelajari. Keperluan masyarakat mahu mengaji, program agama yang perlu dipelbaiki, tabahnya pelajar yang ke sekolah pada awal pagi, semangat para guru di sini menabur bakti dan lain-lain persoalan  yang bermain di naluri. 

وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ  
(Hud:88)

Tuesday, January 28, 2014

Mengadap Allah VS Menerima Anugerah Daripada Pemerintah




Di atas dunia ini masjid adalah rumah Allah. Dalam satu hadis qudsi Allah bagitahu bahawa sesiapa yang ke masjid sesungguhnya dia menjadi tetamu Allah. Maka sudah selayaknya Allah melayan tetamunya dengan layanan yang baik.

Biasanya kita ke masjid untuk solat berjamaah. Solat berjamaah adalah sunnah nabi Ganjarannya amat besar. Namun malang sekali tidak ramai manusia yang mahu jadi tetamu Allah.

Ironinya apabila kita dijemput untuk ke istana mendapat pingat dan sebagainya maka kita berasa amat gembira. Pergi ke istana siap dengan baju berstereka segak bergaya.

Amalan kita banyak yang sudah terbalik. Allah adalah yang maha khalik dan maha razik tapi kita tatkala mengadapnya tidak bersungguh. Pakai baju hanya pagoda yang menampakkan dada dan bulu ketiak yang panjang berjela.

Apabila mengadap pemerintah, masya Allah Tabarakallah! Sanggup membeli baju khas yang harganya bisa makan selama berbulan. Siap dengan ada raptai lagi. Kasut di kiwi sampai boleh tilik gigi. 

Cuba perhati kelakuan manusia di Masjid Allah dengan manusia di istana pemerintah. Amat jauh bezanya kelakuan manusia dalam dua tempat tersebut. Kalau di istana pemerintah ada arahan silentkan telefon bimbit maka semua orang ikut tertib. 

Jarang kita dengar telefon berdering di majlis istiadat pemerintah tapi di masjid rumah Allah macam-macam nada ada. Yang empunya telefon sikitpun tak rasa bersalah jika berdering dengan nyaring sampai mengganggu jemaah di sekeliling.

Marilah kita hormati rumah Allah. Kalau di istana pemerintah kita ikut protokol maka sepatutnya di rumah Allah kita lebih-lebih lagi kena jaga adab. Janganlan kita bidap di rumah Allah sebab Allah adalah yang Maha tinggi maha agong lebi tinggi daripada Yang dipertuan Agong.