"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Wednesday, June 24, 2015

Tazkirah Tarawih 1436 – Malam 7: Ramadan: Antara Puasa dan Quran




Disampaikan oleh: al-ustaz Badrul Hisyam Sulaiman
Tempat: Masjid Mukim Padang Bongor, Kota Bharu


Dalam satu hadis nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:

الصيام والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة، يقول الصيام: أي رب منعته الطعام والشهوات بالنهار فشفعني فيه، ويقول القرآن: منعته النوم بالليل فشفعني فيه، قال: فيشفعان

“Puasa dan al-quran, akan menjadi syafaaat yakni membela bagi seorang hamba, puasa berkata “Ya Allah, sungguh saya mencegah kepada hamba ini daripada makan dan menuruti hawa nafsu pada waktu siang, maka terimalah syafaat saya buat hambamu ini, al-quran berkata “Ya Allah saya mencegah daripada tidur kepada hambamu ini di waktu malam, maka puasa dan al-quran diterima syafaatnya.

Alhamdulillah hari ini kita dah masuk hari keenam kita berpuasa. Nak masuk seminggu dah. Dan kita baca quran dengan tekun sekali mungkin kita belum khatam lagi tapi kita berazam untuk baca quran sebanyak mungkin.

Baca quran ni bukan sekadar baca saja tapi mesti dengan tadabbur. Apa itu tadabbur? Tadabbur ialah kita baca quran,faham quran, menghayati makna quran. Ianya bukanlah tafsir. Untuk tafsir quran ini mungkin bagi mereka yang ada kelayakan maka boleh tafsir quran.
كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

Ini adalah sebuah Kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayat-Nya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.

Suka saya nak sebut di sini dalam kita membicarakan tadabbur quran ini satu kisah yang berlaku dalam peristiwa hijrah ke Habsyah. Dalam peristiwa ini orang Islam yang diketuai oleh Jaafar bin Abi Talib bertemu dengan Raja an Najasyi- An Najasyi ni bukan nama dia , ini adalah Dinasti, nama dia pada waktu itu iahlah Asham bin Abjar. 

Jaafar bin Abi Talib telah membaca awal surah Maryam dan di sana ada kisah berkenaan dengan nabi Isa. Setelah mendengar maka Raja An Najasyi telah menitiskan air mata. Kenapa? Sebab dia faham ayat. Dia tadabbur lantas mengatakan kebenaran apa yang dibacaka oleh Jaafar tadi. Cerita An- Najasyi menangis ini di sebut dalaam quran:

وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آَمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ (83) وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (84)

Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Quran) yang Telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami Telah beriman, Maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Quran dan kenabian Muhammad s.a.w.). Mengapa kami tidak akan beriman kepada Allah dan kepada kebenaran yang datang kepada kami, padahal kami sangat ingin agar Tuhan kami memasukkan kami ke dalam golongan orang-orang yang soleh ?"

Jadi kita kena tanya diri kita sejauh manakah interaksi kita dengan al-quran? Allah telah sindir dua tempat dalam quran, satu surah an nisa’ dan satu lagi surah Muhammad. Sindirin ini termasuk semua, bukan orang kafir saja.

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا

Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran? kalau kiranya Al Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapati pertentangan yang banyak di dalamnya.

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

Apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataukah hati mereka terkunci?

Semoga kita membaca quran dan mentadabbur quran, buka sekadar membaca quran. Dalam kedua-dua ayat itu Allah tak sebut  أَفَلَا يَقرؤؤنَ الْقُرْآَنَ . Isya Allah kita terus dengan witir.

3 comments:

Anonymous said...[Balas]

Assalamu'alaikum ustaz. Jazakallah khairan atas perkongsian ilmu ini. Ana mohon ustaz tulis nama surah dan no ayat yang tertera di atas.

mohdrusli said...[Balas]

سورة ص 29
النساء 82
محمد 24

mohdrusli said...[Balas]
This comment has been removed by the author.

Post a Comment