"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, June 27, 2015

Tazkirah Ramadan 1436 – Malam 10: Tadabbur Surah at-taubah



Disampaikan oleh: al-ustaz Azarizal Mohd Alawi(ust. Ja)
Tempat: Madinah Ramadan, Kota Bharu

Bermula dengan solat Isya’ tadi Imam kita membaca surah at-taubah ayat 111:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآَنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. Itulah janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar.

Adik kakak yang dihormati sekalian, surah at-taubah ini kembarnya ialah surah al-anfal. Sebelum surah at-taubah ialah surah al-anfal. Kita kata dua surah ni kembar sebab antara dua surah ini tiada bismillah. Kedua-kedua surah ini banyak membicarakan tentang perang.

Dalam ayat 111 surah at-taubah Allah memberitahu tentang kelebihan berjihad di jalan-Nya. Bahawa Allah membeli mereka dengan syurga. Inilah besarnya orang yang berjihad di jalan Allah. Kita baca surat khabar di rumah tentang peperangan di Syiria, ada orang kita menyusup ke sana. Di Afghanistan ada orang kita berjihad di sana, Yang terkini Rohingya. Apabila mereka disembelih dibakar maka ada pemuda yang mempunyai kesedaran bangkit menentang kezaliman dan ada orang kita pergi ke sana untuk berjihad fisabilillah.

Syahid di jalan Allah adalah jalan mudah untuk ke syurga. Ambo teringat as-Syahid Ibrahim Libya, kita panggil dia as-Syahid dan mudah-mudahan beliau mendapat syahid di sisi Allah. Beliau seorang yang selalu bercita-cita untuk syahid dan akhirnya beliau gugur kerana menegakkan Islam, bukan mati di atas katil.

Dalam ceramah beliau, kaset dia pun ada. Beliau mengatakan bahawa orang masuk syurga ini adalah kalangan nabi. Kita memang kompom tidak nabi. Yang masuk syurga juga dalam kalangan siddiqin. Kalangan siddiqin ini seperti Abu Bakar as-siddiq- yang membenarkan semua ajaran nabi. Kita membenarkan juga tapi.. ada tapi. Abu Bakar mensedeqahkan seluruh hartanya di jalan Allah. Apabila orang tanya Kar! Kar ini Abu Bakarlah. Kar!Mu tinggal gapo ko anak bini. Abu Bakar jawab Allah dan rasul.

Kita sedeqah juga tapi seringgit itupun duit buruk. Nak tanya adik kakak kalu ada dua helai duit seringgit, satu baru satu lama, hak mana yang disedeqahkan? Hak lama. Ambo tahulah sebab ambo bilang duit, jadi amilin. Tengah-tengah bilang tersalah carik, kalut cari soletep.

Kalangan ahli syurga juga daripada orang soleh. Ambo ni tak soleh tapi adik kakak ambo tak tahu. Nak soleh lagu mana baca quran baru Auuzubillah dah menguap dah. Jadi jalan ringkas nak masuk syurga ialah syahid di jalan Allah. Nak berjuang di jalan Allah tak perlu jadi alim. Sesiapa saja boleh.
Kita semua nak masuk syurga. Hak mari sini ni cuba angkat tangan siapa yang tak mahu syurga ada tak? Kalu ada nak pekong dengan speaker. Orang yang duduk atas wakaf main terup main gitar kalau kita kata kat mereka bahawa mereka ni masuk neraka mesti mereka marah.

Mereka berperang di jalan Allah. Mereka membunuh dan dibunuh. Kedua-duanya adalah mulia samada dapat membunuh musuh atau dibunuh oleh musuh dan ini adalah janji Allah. Allah apabila berjanji dia tak akan mungkir janji. Kita janji juga tapi tak ditepati. Janji dengan anak kalau dapat 3A UPSR abah nak beli basikal. Anak ni baca dan baca dan baca sehingga dapat 4A. Balik rumah abah kata tak boleh beli basikallah sebab dulu janji 3A. Jem kreng anak!

Janji Allah ini bukan saja dalam quran tapi juga dalam taurat dan Injil. Maknanya arahan berjihad ni bukan kita saja tapi juga kepada ummat terdahulu sebelum kita. Siapakah yang lebih menepati janji selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan. Itulah kejayaan yang besar.

Ambo juga ingin memetik ayat 122:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka Telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.

Ayat tersebut menyatakan bahawa tidak boleh semua ikut berperang. Satu kampung pergi perang belaka, Tak boleh. Kena ada sebahagian yang mendalami ilmu agama supaya apabila mereka balik mereka boleh memberi peringatan kepada kaumnya. Memberi peringatan ini bukan sekadar mengajar saja, dia lebih daripada itu. Kena bagi peringatan.

Ada tok lebai ni dia lebai seorang dia, Ulang alik sekolah masjid sekolah. Orang tolak hukum Allah dia tak rasa apa, orang buat maksiat dia tak cegah. Yang penting dia pergi masjid. Maulud ngatik saja. Orang nak pergi berlaga ayam dia kata tak apalah, ambo nak gi masjid. Tak boleh lagutu.

Jadi ambo nak sebut kepada tok lebai hak balik Mesir ke Jordan ke Pakistan ke agar kita ni kena beri perigatan kepada orang ramai. Tak boleh kita lebai seorang diri.

Ada satu hadis nabi. Ambo bila dengar hadis ini Allah!!. Diriwayatkan bahawa Allah suruh Malaikat Jibril angkat satu bukit dan dirembah ke atas satu penduduk yang telah banyak melakukan maksiat. Jibril pun angkatlah bukit tersebut tiba-tiba masa dia nak rembah dia nampak seorang tok lebai. Rupa-rupanya dalam kampung tu ada seorang tok lebai yang sedikt pun tak buat maksiat. Jibril patah balik jumpa Allah. Allah jawab mu ambil bukit tu mu rembah mula-mula sekali atas kepala tok lebai tu sebab dia tak rasa langsung nak cegah penduduk kampung daripada buat maksiat. Mu rembah atas kepala dia dulu, ni nate tak guna.

wallahua’lam.

ambo-saya
gapo-apa
pekong-baling
wakaf-tempat rehat
rembah-hempas
ngatik-tahlil
nate-binatang
lagu mana-macamana
lagutu-begitu

1 comments:

musafir kehidupan said...[Balas]

Syukran ust atas tulisannya..dapat "mendengar" kembali tazkirah Ust..semoga Ust sentiasa diberi kekuatan utk terus menulis utk umat..

Post a Comment