"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Friday, June 26, 2015

Tazkirah Ramadan 1436 – Malam 9: Ramadan: Mencari Keberkatan Dalam Iman dan Taqwa



Disampaikan oleh: al-ustaz Badrul Hisyam Sulaiman
Tempat: Masjid Mukim Padang Bongor, Kota Bharu

Bulan Ramadan disebut sebagai Ramadan al-mubarak-Ramadan yang penuh berkat. Al-quran juga merupakan kitab yang mempunyai keberkatan.
كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
Ini adalah sebuah Kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayat-Nya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.

Kita berusaha untuk mencari keberkatan pada bulan ini dengan puasa dan banyak membaca al-quran. Selain daripada itu, iman dan taqwa juga merupakan nilai tambah untuk memperoleh berkat. Dalam surah al-a’raf ayat 96 Allah berfirman:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, Pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu, Maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya.

Kita memerlukan kehidupan yang berkat. Rezeki yang berkat. Ada orang Allah bagi dia harta banyak tapi tak cukup. Ada orang Allah bagi dia harta sedikit tapi cukup. Bagaimana kita nak tahu hidup kita berkat atau tidak? Jika Allah bagi harta yang melimpah ruah kepada seseorang tapi dia masih rasa gundah masih tak tenang kehidupannya itu tanda bahawa hartanya tak berkat.

Iman kita ada kalanya naik ada kalanya turun. Bulan Ramadan adalah masa yang paling baik untuk kita jana iman dan taqwa kita. Kita rebut peluang yang Allah bagi ini untuk mempertingkatkan iman kita pada musim ibadat begini. Macam musim buat haji di Mekah. Nabi صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  bersabada:

الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلا الْجَنَّةُ
Haji mabrur itu tiada baginya balasan kecuali syurga.
 
Pergi Mekah dan beribadat di sana dengan penuh keikhlasan akan menjadikan iman kita meningkat. Begitu juga bulan Ramadan. Ianya merupakan medan terbaik untuk kita jana iman dan taqwa kita seterusnya mendapat keberkatan.

Keberkatan bulan Ramadan ini ada di mana-mana saja kita tak tahu. Sebab itu kena sentiasa berusaha dan beramal pada segenap masa. Ibadat kita kena buat sungguh—sungguh janganlah buat secara sambil lewa saja. Orang Kelanta kata gapo dio? Buat kerja leweh? Nak eja pun payah. Buat kerja sambil melepaskan betuk di tangga. Masjid kita tak ada tangga. 

Macam kita makan. Bukankah nabi pada setiap kali selepas makan menyarankan agar kita jilat jari. Jilat jari ni bukan kempen KFC ni. Sedap sehingga menjilat jari. So good. Sebab kita tak tahu bahagian makanan yang mana satu ada berkat.
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَلْعَقْ أَصَابِعَهُ ؛ فَإِنَّهُ لا يَدْرِي فِي أَيَّتِهِنَّ الْبَرَكَةُ

Apabila salah seorang daripada kamu makan, maka hendaklah dia menjilat jari-jemarinya. Sesungguhnya dia tidak tahu mana satu bahagian makanan yang ada berkat.

والله أعلم، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

0 comments:

Post a Comment