"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, June 22, 2015

Tazkirah Tarawih 1436 – Malam 5: Ramadan dan Jalan-jalan Kebaikan



Disampaikan oleh: al-ustaz Badrul Hisyam Sulaiman
Tempat: Masjid Mukim Padang Bongor, Kota Bharu

Allah telah membuka banyak ruang kebaikan apabila tiba Ramadan maka sayugia kita sebagai orang Islam untuk merebut dan berlumba-lumba mengejar kebaikan tersebut. 

فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ
Maka berlumba-lumbalah (dalam membuat) kebaikan. (al-baqarah:148).

Di dalam membicarakan nikmat yang diperolehi oleh ahli syurga di dalam syurga Allah menceritakan dalam surah al-muthoffifin:

إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (22) عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ (23) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (24) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ (25) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (26)

Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar berada dalam kenikmatan yang besar (syurga), Mereka (duduk) di atas kerusi malas sambil memandang. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan mereka yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari pati arak yang ditutup rapat, penutupnya adalah kasturi; dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlumba-lumba.

Berlumba-lumba ni maknanya bbadi danlah. Siapa cepat dia dapat. Contohnya untuk dapatkan saf pertama siapa datang awal dia dapat saf pertama yang mana pahalanya lebih banyak daripada orang lain. Dalam satu hadis

لوْ يعْلمُ النَّاسُ مَا في النِّداءِ والصَّفِّ الأَولِ ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلاَّ أَنْ يسْتَهِموا علَيهِ لاسْتهموا علَيْهِ

Sekiranya manusia mengetahui kelebihan azan dan saf pertama kemudian mereka tidak dapat kecuali dengan mengundi nescaya mereka akan mengundi. Sampai begitu sekali mereka sanggup undi buat giliran, hari ini siapa duduk depan, esok orang lain pula.

Kita di sini tak payah undi, pakat tak mau duduk saf pertama. Tok bilal kata pakat lari supaya mudah nak cabut. Ini kelebihan yang sepatutnya kita pakat-pakat berebut. Allah sebut:

وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

Dan bersegeralah kamu kepada keampunan daripada Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa ( Ali Imran:133).

Jalan-jalan kebaikan sungguh banyak. Begitu juga jalan kejahatan. Kalau kita melalui jalan kebaikan maka kita dapat pahala kalau kita melalaui jalan kejahatan maka dapat dosa. Kita nak dapat pahala amat mudah nak dapat dosa pun begitu juga. Dalam satu hadis:

عُرِضَتْ عَلَيَّ أَعْمَالُ أُمَّتِي حَسَنُهَا وَ سَيِّئُهَا فَوَجَدْتُ فِي مَحَاسِنِ أَعْمَالِهَا الْأَذَى يُمَاطُ عَنْ الطَّرِيقِ وَ وَجَدْتُ فِي مَسَاوِئ أَعْمَالِهَا النُّخَاعَةَ تَكُونُ فِي الْمَسْجِدِ لَا تُدْفَنُ
Dibentangkan kepada aku amalan-amalan umatku, baik dan buruknya. Maka aku dapati di antara amalan yang baik umatku ialah mengalih daripada jalan sesuatu yang menyusahkan lalu lalang dan aku dapati antara amalan buruknya ialah ludah di masjid yang tidak dikambus”.

Maknanya segala sesuatu kebaikan yang kita buat untuk menyebabkan orang lain senang maka kita dapat pahala. Ada duri tengah jalan kita buang, ada pelepah nyiur jatuh kita angkat. Ini semua adalah kebaikan.

Berludah dalam masjid tak boleh. Dulu masjidnya tak macam kita. Kalau ada air liur ke kahak ke maka boleh dikambus terus sebab masjid dulu tanah gitu je. Sama juga dapat dosa kalu buang sampah merata, menyusahkan orang lain.

Antara kebaikan juga yang boleh kita lakukan pada bulan Ramadan ini ialah dengan bersedekah. Sedekah zaman sekarang mudah sangat. Kalau kita tak jumpa fakir miskin kita cari je dalam internet. Kalau yang nak minta derma atau bantuan terus kita bank in secara online. Dapat pahala insya Allah.

Kadang-kadang kita takut juga sedekah kita tak sampai kepada sasaran. Orang yang tak sepatutnya dapat. Ada satu masjid Di Pasir Putih. Derma masih berjalan, masjid siap lama dah. Kita takut sedekah kita diambil oleh orang lain. Sebenarnya kita dapat pahala juga walaupun sedekah kita tak sampai sasaran kerana ia berdasarkan niat.
Dalilnya cerita dua beranak Yazid dan Maan. Dalam satu hadis:
عن أبي يزيد معن بن يزيد بن الأخنس رضي الله عنهم، وهو وأبوه وجده صحابيون، قال‏:‏ كان أبي يزيد أخرج دنانير يتصدق بها فوضعها عند رجل في المسجد فجئت فأخذتها فأتيته بها، فقال‏:‏ والله ما إياك أردت، فخاصمته إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال‏:‏ ‏"‏ لك ما نويت يا يزيد، ولك ما أخذت يامعن‏"‏ ‏(‏‏(‏رواه البخاري‏)‏‏)‏‏.‏
Dari Abu Yazid yaitu Ma'an bin Yazid bin Akhnas radhiallahu 'anhum. Ia, ayahnya dan neneknya adalah termasuk golongan sahabat semua. Kata saya: "Ayahku, yaitu Yazid mengeluarkan beberapa dinar yang dengannya ia bersedekah, lalu dinar-dinar itu ia letakkan di sisi seseorang di dalam masjid. Saya - yakni Ma'an anak Yazid - datang untuk mengambilnya, kemudian saya menemui ayahku dengan dinar-dinar tadi. Ayah berkata: "Demi Allah, bukan engkau yang kukehendaki - untuk diberi sedekah itu."Selanjutnya hal itu saya adukan kepada Rasulullah s.a.w., lalu beliau bersabda: "Bagimu adalah apa yang engkau niatkan hai Yazid – yakni bahwa  engkau telah memperoleh pahala sesuai dengan niat sedekahmu itu - sedang bagimu adalah apa yang engkau ambil, hai Ma'an - yakni bahwa engkau boleh terus memiliki dinar-dinar tersebut, kerana juga sudah diizinkan oleh orang yang ada di masjid, yang dimaksudkan oleh Yazid tadi." (Riwayat Bukhari)
Malam ini ada orang dari Maahad Tahfiz dengan mudirnya ada bersama kita untuk pohon derma untuk madrasah tahfiz. Saya jemput Ustaz Rridwan, mudir madrasah tahfiz al-Huda untuk memberi sepatah dua kata.

# Yang nak derma boleh salurkan ke akaun:Atas nama Madrasah Tahfiz al-Huda
            Bank Islam 03018010161893
            Maybank 553131009828
            CIMB  8602250118

0 comments:

Post a Comment