"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Sunday, June 21, 2015

Tazkirah Tarawih 1436 – Malam 4



Ramadan: Ujian Kelaparan
Disampaikan oleh: al-ustaz Badrul Hisyam Sulaiman
Tempat: Masjid Mukim Padang Bongor, Kota Bharu

Kita selalu dengar anak kita kata “Laparlah”. Kita pun jawab “sabarlah”. Lapar adalah satu ujian Allah ketika puasa.

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
Dan sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(al-baqarah:155)
Lapar adalah ujian Allah. Kita kenyang adalah pemberian Allah. Ada orang makan sampai tiga pinggan tapi tak kenyang-kenyang. Ada orang yang makan sikit tapi Allah bagi dia rasa kenyang. Inilah kehidupan di dunia. Kehidupan di syurga tiada perasaan lapar dan dahaga. Kalau tuan-tuan rujuk dalam surah Taha Allah berfirman:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى (116) فَقُلْنَا يَا آَدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى (117) إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى (118)
Dan (Ingatlah) ketika kami Berkata kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", Maka mereka sujud kecuali iblis. ia membangkang.  Maka kami berkata: "Hai Adam, Sesungguhnya Ini (iblis) adalah musuh bagimu dan bagi isterimu, Maka sekali-kali janganlah sampai ia mengeluarkan kamu berdua dari surga, yang menyebabkan kamu menjadi celaka.  Sesungguhnya kamu tidak akan kelaparan di dalamnya dan tidak akan telanjang,(Taha:116 – 118)
Kehidupan dalam neraka Allah akan rasakan lapar dan dahaga kepada punghuninya
لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ (6) لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ (7)
Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri, Yang tidak menggemukkan dan tidak pula menghilangkan lapar.(al-qhasiah:6 – 7)
Kita di Malaysia alhamdulillah aman damai dan sejahtera. Cukup makan dan segala. Ada kawan sayu post gambar tiga orang yang kurus kering sampai kelihatan tulang dia. Dikatakan gambar ini adalah pemuda di Syiria. Allah! Mereka diuji dengan ujian lapar. Banyak lagi di negara lain yang tak cukup makan. Kita tak tahu apa yang berlaku di Iraq, Yaman. Palestin dan lain-lain.
Ada satu gambar seorang syaikh yang tak terkata bila ada dalam satu rancangan soal jawab dalam TV ada seorang Somalia yang bertanya sahkah puasa dia dalam keadaan dia sahur tak makan dan buka puasa pun tanpa makan. Subhanallah! Saya menitis air mata bila melihat gambar ini.
Banyak dalam hadis nabi berdoa berlindung daripada lapar antaranya
اللهم إني أعوذ بك من الجوع فإنه بئس الضجيع
ِAku berlindung daripada kelaparan, sesungguhnya dia adalah seburuk teman yang dibawa tidur
Suka saya nak nyatakan di sini bahawa dalam kitab Riyadhus solihin ada satu bab باب فضل الجوع وخشونة العيش والاقتصار على القليل من المأكول والمشروب والملبوس وغيرها من حظوظ النفس وترك الشهوات
Keutamaan Lapar, Hidup Serba Kasar, Cukup Dengan Sedikit Saja Dalam Hal Makan, Minum, Pakaian Dan Lain-lain Dari Ketentuan-ketentuan Badan Serta Meninggalkan Kesyahwatan-kesyahwatan (Keinginan-keinginan Jasmaniyah). Banyak hadis berkenaan dengan kelebihan lapar ini antaranya hadis dari Urwah dari Aisyah radhiallahu 'anha, bahwasanya Aisyah pernah berkata: "Demi Allah, hai anak saudaraku, sesungguhnya kita melihat ke bulan sabit, kemudian timbul pula bulan sabit, kemudian timbul pula bulan sabit. Jadi tiga bulan sabit yang bererti dalam dua bulan lamanya, sedang di rumah-rumah keluarga Rasulullah s.a.w. tidak pernah ada nyala api." Saya - yakni Urwah -berkata: "Hai makcik, maka apakah yang dapat menghidupkan anda sekalian?" Aisyah radhiallahu 'anha menjawab: "Dua benda hitam, yaitu kurma dan air belaka, hanya saja Rasulullah s.a.w. mempunyai beberapa tetangga dari kaum Ansar, mereka itu mempunyai beberapa ekor unta manihah, lalu mereka kirimkanlah air susunya itu kepada Rasulullah s.a.w. kemudian memberikan minuman itu kepada kita." (Muttafaq 'alaih)
Urwah ini adalah anak kepada pasangan Asma’ dan az Zubair. Urwah dengan Aisyah jadi mak saudara dia sebab Asma’ mak dia adik beradik dengan Aisyah.
Anak kita kalu buka posa dengan tamar mecak selalu!

Satu lagi cerita Abu Hurairah yang lapar jalan huyung hayang sampai jatuh pengsan. Orang sangka dia gila maka orang ramai letak kaki atas muka dia, Allah! dia tidak gila tetapi kerana lapar.
Kita di Malaysia Allah bagi nikmat yang melimpah ruah sepatutnya kita balas nikmat itu dengan beribadat kepada Allah.
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ (3) الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآَمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ (4)
Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan Pemilik rumah Ini (Ka'bah). Yang Telah memberi makanan kepada mereka untuk menghilangkan lapar dan mengamankan mereka dari ketakutan. (Quraish:3 – 4).
Dalam ayat lain Allah menceritakan tentang nabi Ibrahim:
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ (78) وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ (79)
(yaitu Tuhan) yang Telah menciptakan aku, Maka dialah yang menunjuki aku, Dan Tuhanku, yang dia memberi makan dan minum kepadaku,(as suaraa’:78 -79)
والله أعلم. وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا


0 comments:

Post a Comment