"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, June 6, 2016

Marhaban Ya Ramadan




Alhamdulillah syukur kepada Allah swt yang telah menemukan kita sekali lagi dengan bulan Ramadan, mudah-mudahan Ramadan pada tahun ini memberikan kita anugerah kemenangan, menjadikan kita insan taqwa, hasil daripada ibadah puasa yang kita lakukan insya Allah.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa,(Al-baqarah:183)

Amalan puasa akan menatijahkah taqwa. Taqwa merupakan cahaya yang menerangi kehidupan muslim. Dengan suluhan cahaya taqwa inilah seseorang muslim akan dapat menjadi contoh kepada masyarakat, menjadi punca cahaya yang dengannya masyarakat dapat tumpang sama.


أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Dan apakah orang yang sudah mati [orang yang telah mati hatinya yakni orang-orang kafir dan sebagainya] Kemudian dia kami hidupkan dan kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya? Demikianlah kami jadikan orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan.(al-an’am:122)

Ramadan adalah bulan terbaik untuk kita melakukan perubahan. Ianya adalah bulan pengampunan. Pintu syurga dibuka seluasnya manakala pintu neraka ditutup rapat.

اِذَا جاَءَ رَمَضَانُ فُتِحَتْ أَبْوَابُ الْجَنّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِيْنُ

Apabila datang Ramadan maka dibukakan pintu syurga dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu syaitan durjana. ( HR. Bukhori Muslim).


Mari sama-sama kita pertingkatkan kualiti dan kuantiti ibadat kita semoga kita dapat meraih reda-Nya.

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَاتَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.

Barang siapa berpuasa di bulan Ramadann dengan landasan iman dan penuh harap akan pahala, maka ia memperoleh ampunan dari dosa-dosa yang lalu ( HR. Muttafaq alaih ).

0 comments:

Post a Comment