"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, April 16, 2011

Kelebihan ilmu yang bermanfaat

فصل في فضيلة العلم النافع

Bermula kelebihan ilmu yang memberi manfaat itu amat banyak sebagaimana yang dijelaskan di dalam al quran dan hadis nabi SAW, Antaranya firman Allah SWT:

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat dan Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Dalam ayat ini Allah sebut darjat yang Allah nak angkat bagi orang beriman dan berilmu. Orang yang beriman dan ada ilmu pengetahuan lebih tinggi darjatnya daripada orang yang beriman tapi tidak berilmu.

Ada juga pendapat mengatakan bahawa maksud orang berilmu di sini ialah orang yang membaca quran, alim dalam bidang quran. Dalam satu hadis nabi SAW bagitahu bahawa Allah SWT mengangkat sesuatu kaum dengan al quran dan Allah merendahkan kaum yang lain juga dengan al Quran.

Allah sebut:

بَلْ هُوَ آَيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآَيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ

Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat kami kecuali orang-orang yang zalim.

Abdullah bin Abbas berkata;

"Bagi ulama itu beberapa pangkat di atas pangkat orang mukminin dengan 700 pangkat yang mana beza antara tiap-tiap dua pangkat itu perjalanan 500 tahun."

Dalam ilmu mustholah hadis, kata Abdullah bin Abbas di sini dinamakan hadis mauquf, juga dikenali sebagai athsar.

Abdullah bin Abbas terkenal dengan jolokan حبر الأمة وترجمان القرآن - pena bagi ummat dan pentafsir praktikal bagi quran. Beliau adalah anak kepada bapa saudara nabi SAW.

Firman Allah SWT:

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ

Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Maksud dengan ulama dalam ayat ini ialah orang-orang yang mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah. Orang mengetahui- maknanya orang berilmu.

Sebab itu kalau seseorang semakin banyak belajar, semakin derhaka kepada Allah, semakin tinggi ijazah semakin nak lawan hukum Allah maka itu tandanya ilmu yang dimiliki tiada manfaat baginya atau dengan kata lain orang itu sebenarnya tidak berilmu.

Dalam bahasa Arab, kalimah ulama' ialah kata jamak (plural) bagi alim. Kalimah alim (عالم) ertinya seorang alim, kalau ramai orang alim kita kata ulama (علماء).

Di antara hadis nabi SAW berkenaan kelebihan ilmu yang bermanfaat ini sabda nabi SAW maksudya:

"Ulama itu adalah pewaris nabi". Hadis ini daripada Abi Darda', riwayat Abi Daud dan Ibn Majah. Sanadnya adalah sahih.

والله أعلم

3 comments:

musafir kehidupan said...[Balas]

"kalau seseorang semakin banyak belajar, semakin derhaka kepada Allah, semakin tinggi ijazah semakin nak lawan hukum Allah maka itu tandanya ilmu yang dimiliki tiada manfaat baginya atau dengan kata lain orang itu sebenarnya tidak berilmu."

Syukran ustaz atas peringatan...ujian buat orang yang menuntut ilmu...

mbb said...[Balas]

naudzubillah min dzaalik...syukran atas peringatan ustaz....

mohdrusli said...[Balas]

@musafir kehidupan

Sekadar menyampaikan amanah yang dipikul.

Post a Comment