"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Sunday, January 31, 2010

Bersama penduduk Kampung Mansiat dan Kampung Sinua

di Pekan Sook, sebelum merentasi jalan mencabar

عن أبي هريرة؛ قال
- قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من نفس عن مسلم كربة من كرب الدنيا، نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة. ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والأخرة. ومن يسر على معسر، يسر الله عليه في الدنيا والأخرة. والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه. ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما، سهل الله له به طريقا إلى الجنة. وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم إلا حفتهم الملائكة ونزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وذكرهم الله فيمن عنده. ومن أبطأ به عمله لم يسرع به نسبه

balai raya Kg. Mansiat yang usang

Daripada Abi Hurairah r.a., dari Nabi SAW, bersabda : " Barangsiapa yang melapangkan seorang muslim suatu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya daripada kesusahan-kesusahan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan orang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hamba-Nya, selagi hamba-Nya berusaha menolong saudaranya. Barangsiapa yang menuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarainya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat., di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisiNya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya.

kenderaan yang "dihiasi" dengan lumpur

Pak Daeng menikmati keindahan kampung


Pada 24.01,10 yang lepas saya telah menyertai misi dakwah di Kampung Mansiat dan Sinua yang terletak di penghujung Sook, dalam daerah Nabawan. Misi yang diketuai oleh Saudara Hisyamudin Sulaiman ini juga disertai oleh beberapa orang dari Kota Kinabalu. Hadir sama Dr. Daeng Sanusi Mariok, aktivis Amal.

semoga Islam menyinari kehidupan anak-anak Kg Mansiat ini


Perjalanan dari Keningau ke Kg. Mansiat mengambil masa lebih kurang 3 jam. Saya memandu kenderaan pacuan empat roda saya yang baru semingga tiba dari semenanjung. Empat buah kenderaan pacuan empat roda telah bergerak merentasi jalan yang cukup mencabar. Kereta saya hampir tidak dapat dikawal namun Alhamdulillah tidak ada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku.

berhenti memeriksa kenderaan





Ketibaan kami disambut mesra oleh para penduduk di sana. Beberapa program telah diatur. Saya telah mengimami solat zohor dan menyampaikan tazkirah. Majlis dialog dan bantuan kepada penduduk juga telah diadakan. Mudah-mudahan dengan sedikit bantuan yang dihulurkan tadi kami termasuk daripada golongan yang disabdakan oleh Nabi SAW. sepertimana hadis di atas.

0 comments:

Post a Comment