"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, April 29, 2017

Jahannam Yang Mengintai




(21). إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا
Sesungguhnya neraka Jahannam itu (adalah disediakan) ada tempat pengintai,


(22). لِلطَّاغِينَ مَآبًا
lagi menjadi tempat kembali bagi orang-orang yang melampaui batas,


(23). لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا
mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya,

Allah sediakan dua tempat saja untuk manusia, samada syurga atawa neraka. Neraka jahannam ni tempat azab. Tiada manusia suka masuk ke dalamnya. Semoga Allah selamatkan kita daripada neraka jahannam. Dalam ayat 21 surah an-naba’, Allah bagitahu bahawa neraka jahannam sebagai intaian siapa yang masuk ke dalamya. Neraka jahannam mengintai, mengintip, mencari manusia yang akan masuk ke dalamnya.

Siapa yang akan masuk dalam jahannam ini? Tempat ini disediakan untuk orang yang melampaui batas. Ayat ini tak kata bahawa jahannam ini untuk orang kafir.  لِلطَّاغِينَ- untuk orang yang melampaui batas. Mungkin juga orang Islam sebab ada juga orang Islam yang melampaui batas. Ciri-ciri orang yang melampaui batas ini dia sombong, takabbur, tak dengar kata, lawan hukum Tuhan. Ini semua adalah ciri-ciri yang mana Allah nak masukkan dia dalam jahannam.

Berapa lama dalam neraka jahannam ini? Mereka duduk berabad-bad.  Perkataan أَحْقَابًا membawa maksud plural- beberapa huqub. kata ulama satu huqub bersamaan dengan 80 tahun. Maknanya kalau masuk jahannam paling kurang kena 3 huqub. Dalam bahasa Arab dia ada mufrad, muthanna, jamak. Tiga baru jamak. Dia tak serupa dengan bahasa orang putih lepas singular jadi plural selalu.

Kalimah أحقاب paling sikit 3 dan ke atas. Kita ambillah yang paling sikit iaitu 3 huqub. Lama tu. 240 tahun duduk dalam neraka. Kita kena ingat bahwa satu hari akhirat bersamaan dengan seribu tahun dunia. Kiralah berapa juta tahun paling minimum orang masuk dalam neraka jahannam. Allahu akbar.

Mudah-mudahan kita semua selamat daripada neraka jahannam. Ada satu doa nabi pesan supaya kita baca masa tahiyyat akhir sebelum bagi salam. Doanya berbunyi begini 
:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
Kita pakat doa sepaya aman daripada neraka jahannam. والله أعلم

0 comments:

Post a Comment