"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Sunday, March 15, 2009

Motivasi taqwa

Kalau ada orang bertanya apakah wasiat Allah kepada umat dahulu, kini dan akan datang maka taqwa jawapanya. Allah bagitahu dalam Al-Quran(an-nisa’131)


وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا

131. Dan kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan yang di bumi, dan sungguh kami telah memerintahkan kepada orang-orang yang diberi Kitab sebelum kamu dan (juga) kepada kamu; bertaqwalah kepada Allah. tetapi jika kamu kafir maka (ketahuilah), Sesungguhnya apa yang di langit dan apa yang di bumi hanyalah kepunyaan Allah dan Allah Maha Kaya dan Maha Terpuji.

Ada orang mengadu susah nak cari rezeki sekarang.Ekonomi meleset, harga barang melambung, harga tepung naik,bawang naik, susu naik, minyak naik, semua naik, Cuma hujan yang turun. Ubatnya taqwa. Dalam Al-Quran Allah sebut:(At-Tholaq 2-3)



وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Suahlah nak survive dalam kehidupan ni. Cari kerja susah, nak kahwin susah, belajar susah, jadi pemimpin susah, kena pimpin pun susah. Semuanya susah. Insya Alah mudah dengan taqwa. Baca dan tadabbur ayat ini:(At-Tholaq 4)

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا
dan barang -siapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.


Zaman sekarang ada banyak puak. Masing-masing mengatakan kebenaran berada dalam puak masing-masing. Setiap puak mendatangkan dalil menyokong hujah masing-masing.Mana satu yang betul untuk diikuti? Pening kepala. Taqwa ubatnya. Firman Allah SWT:( Al-anfal 29)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

29. Hai orang-orang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, kami akan memberikan kepadamu Furqaan. dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni (dosa-dosa)mu. dan Allah mempunyai kurnia yang besar. ”Furqaan” ialah petunjuk yang dapat membezakan antara yang haq dan yang batil,dapat juga diertikan disini sebagai pertolongan


Amalan tak diterima, doa tak dimakbulkan. Tiap-tiap hari berdoa dan solat hajat tapi masih tak nampak hasil. Kena muhasabah. Adakah taqwa dalam diri ini? Sebab Allah terangkan dalam Al-Quran syarat penerimaan amalan:(Al-maidah 27)


وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آَدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ

27. Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang Sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). ia Berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!". Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah Hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa".


Seorang pelajar tak faham-faham matapelajaran yang dipeajrinya. Tak dapat catch up. Cuba hafaz tak ingat,minta penerangan masih tak terang. Susahnya nak dapat ilmu pengetahuan. Bertaqwalah kepada Allah. Allah sebut dala Al-Quran:(Al-baqarah 282)

وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


282. dan bertaqwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.


Bawa bekal ke pejabat adalah langkah yang bijak. Tak payah beli di kantin. Jimat belanja, makanan terjamin halalan thoyyiban. Jangan lupa bekalan terbaik ialah taqwa. Di sebut dalam Al-Quran:(Al-baqarah 197)


وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ

Berbekallah, dan Sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa, dan bertaqwalah kepada-Ku Hai orang-orang yang berakal.


Banyak fesyen pakain untuk diperagakan di badan. Mcam-macam jenama dan jenis pakaian ada. Nak pilih yang macamana? Yang murah ke yang mahal? Pilih yang import ke local? Pilihlah pakaian taqwa. Allah berfirman:(Al-a'raf 26)


يَا بَنِي آَدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآَتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آَيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

26. Hai anak Adam, sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. dan Pakaian taqwa itulah yang paling baik. yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, Mudah-mudahan mereka selalu ingat.


Kadang-kadang diri terasa hina di mata orang. Tak tahu perkembangan sukan ditertawakan orang. Rasa terhina. Orang bercerita tentang artis dan hiburan, kita termangu tak tahu menahu. Hina rasanya. Bab teknolgi terkini denga dunia yang serba canggih. Kita masih lagi mandi di perigi. Hina rasanya. Kita sebenarnya mulia, tidak hina di sisi Allah kiranya kita hamba yang bertaqwa. Allah merakamkan kemuliaan ini dalam Al-Quran:(Al-hujurat 13)


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

13. Hai manusia, sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.

فاتقوا الله عباد الله في السر والعلن. والله ولي التوفيق.

0 comments:

Post a Comment