"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, May 6, 2017

Teknik Mudah Menghafaz Al-Quran




Smart Hafazan
Kem Kecemerlangan Suntikan STAM Maahad Ar-Rahmah Kenali, 4 hingga 6 April 2017 bertempat di IPG Kampus Sultan Mizan Besut Terengganu. 


1.Banyakkan berdoa.

اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي، وَنُورَ صَدْرِي، وَجَلَاءَ حُزْنِي، وَذَهَابَ هَمِّي

2. Mulakan harian anda dengan al-Quran.

Sebolehnya jangan lakukan aktiviti lain selagi belum membaca/ menghafaz al-Quran. Buatlah undang-undang untuk diri sendiri. Contohyan jika jika  tidak dapat buka al-quran maka kena denda sepuluh sen satu hari. Bubuh dalam tabung masjid. Disiplin kena tinggi. Jangan melayari internet, facebook, Whatapps dan lain-lain selagi belum membaca/menghafaz al-Quran.

3. Gunakan satu jenis mushaf sahaja untuk menghafaz.

Mushaf yang disyorkan ialah Mushaf Uthmani yang dimulai dengan ayat dan diakhiri dengan ayat bagi setiap muka surat. Pastikan kedudukan ayat dalam mushaf yang kita guna adalah sama. Cuba tengok muka 121. Nampak? Di sini ada yang atasnya surah al-maidah ayat 78, ada mushaf ayat 77. Ada sedikit kelainan sampailah muka 124 dia sama balik. Kita guna yang muka 121 ayatnya bemula dengan ayat 77. Boleh?

4. Perdengarkan ayat-ayat yang dihafaz kepada guru (تسميع).

Ini cukup penting. Ayat yang sudah dihafaz perlu ditasmikkan untuk mendapat pengesahan guru. Guru boleh membetulkan bacaan yang salah. Kalu boleh biarlah guru itu hafiz jugak tapi kalu tak dak maka guru tak hafiz pun boleh. Dia semak guna al-quranlah.

5. Selalu mengulangi ayat hafazan sepertimana membaca surah al-fatihah.

Surah al-Fatihah kita baca paling kurang 17 kali sehari semalam. Siapa yang sangkut baca fatihah? Ada tak imam ditegur dalam solat sebab lupa al-Fatihah? Hampir tiada. Sebab al-fatihah ini kita baca sentiasa. Sudah jadi darah daging kita.  Begitulah jugak ayat lain yang kita hafaz. Kena ulang berkali-kali. Ayat yang sentiasa diulang-ulang akan sebati dalam ingatan. Sesungguhnya al-Quran itu amat mudah hilang daripada ingatan jika tidak dijaganya seelok mungkin. Nabi kata nak jaga quran ini lebih sukar daripada nak jaga unta liar. أشد تفلتا من الإبل

6. Membaca ayat hafazan dalam solat sunat.

Orang hafaz quran kena selalu melakukan solat sunat seperti tahajjud, witir, dhuha dan lain-lain. Baca dalam solat itu ayat-ayat yang  dah hafaz. Jika terlupa dalam solat maka terus melihat ayat yang terlupa itu selepas solat. Kena mujahadah sikit. Kita nak hafaz quran kena lain kerja buat kita dengan orang lain. Jika orang lain solat tahajjud kita bangun subuh pun terkejut maka teruk lagu tu. Amat tak kena.

7. Menjadi imam.

Antara cara untuk menjaga hafazan ialah menjadi imam  solat berjamaah. Bacalah ayat yang dihafaz itu.  Buat sedikit muraajaah sebelum jadi imam. Al-Quran ada 114 surah, bukan hanya stakat  ad- dhuha dan ke bawah! Tapi kalau masjid tu dah ada imam tetap jangan duk berguduh dengan imam pula. Kena reti juga fekah beragama ini. Tapi masalahnya malas nak jadi imam. Imam tak ada bilal dah qamat dia buat-buat nak perbetulkan serban kat belakang. Duduk kat kolah pun ramai juga. Berebut tak nak jadi imam.

8. Tulis ayat hafazan dalam satu buku.

Ayat yang ditulis mestilah sama kedudukannya seperti  dalam mushaf, Ingat kedudukan ayat dalam mushaf : kanan, kiri, atas bawah. Bila kita baca dalam ingatan, iaitu tanpa mushaf, kita kena bayang kan seolah quran ada depan kita. Ikut bacaan quran macam mata kita tengok mushaf. Kalau kita dengar orang baca quran cuba kita cari dalam disket kepala kita ayat ini duk mana. Paling kurang kena tahu ayat ini terletak di atas, bawah, kiri, kanan.

9. Berkawan dengan rakan yang boleh membantu kita dalam hafazan.

Minta tolong kawan semak bacaan kita dari semasa ke semasa. Carilah kawan yang sama hobi dengan kita. Masa ruang yang terluang pakat semak quran. Seronok tengok budak-budak hafiz hari-hari di tangannya ada quran, contohnya Irfan. Masya Allah Tabarakallah. Jadi kena pakat jumpa Irfan untuk tasmik quran.

Ini antara tips smart hafazan yang ustaz kogsikan. Ustaz doakan agar kalian dirahmati Tuhan, diberikan kejayaan dalam STAM yang akan datang, dipermudahkan urusan dalam hafazan al- quran bukan setakat dalam sukatan pelajaran tapi hafaz seluruh kandungan quran sebab orang berilmu itu dalam dadanya ada al-Quran.



0 comments:

Post a Comment