"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, September 9, 2013

Travelog Umrah 2012: Mencari Reda Allah

King Ab Aziz Airport, Jedah


Syukur kepada Allah yang telah mengizinkan saya untuk menjadi tetamu di Tanah Haram Mekah setelah sekian lama tidak ke sana. Kali terakhir saya mengerjakan umrah pada 1997, lebih kurang 16 tahun yang lalu.

Pada 23 Mei 2012 saya telah mengikuti rombongan umrah bersama Az Ummarbaah.  Catatan ini dibuat semoga menjadi kenangan saya di sana disamping mengutip  iktibar, pengajaran dan ibrah untuk dikongsi bersama.

23. 05. 12

Memulakan Perjalanan Mencoret Pengalaman




 Lahore, Pakistan




 4 Jun 2012, waktu asar, hujan lebat membasahi ka'bah

 mengeteh di ladang kurma, Madinah

 Jabal Nur
                                                                              menyampaikan taklimat umrah


 Masjid Nabi, Madinah


Saya bersama dengan rombongan dari sabah seramai 9 orang telah bersiap sedia menunggu di aras 5 klia seawal pagi lagi kerana kami diminta berkumpul sekurang-kurangnya 4 jam sebelu berlepas. Jadual penerbagan kami pada jam 6 pm ditunda sehingga 12 tengah malam.

24.05.12

Mendarat di Lahore. Waktu solat subuh hampir  habis. Solat di aiport , 8 pagi keluar daripada aiport. Ramai peminta sedekah. Selepas zohor bersiar-siar sekitar Bandar Lahore. Hiruk pikuk degan buyi hon kenderaan. 10pm  bertolak ke Saudi mendarat jam 3am.



Menuju Madinah

Dari King Ab Aziz Airport, Jedah kami terus ke Kota Madinah. Di Madinah selama tiga hari. Antara tempat yang dilawati ialah Medan Uhud, Kebun tamar, Masjid Quba.


Masjid Quba’: Menjana Peribadi Taqwa Lagi Wara’

Masjid yang paling awal dibina oleh Nabi s.a.w. Tidak diketahui keluas sebenar masjid ini semasa awal mula pembinaanya. Terletak di sebelah selatan Madinah. Kelebihan solat di Masjid Quba’

قد وردت أحاديث عن النبي صلى الله عليه وسلم تبين فضل الصلاة في مسجد قباء :
روى البخاري (1193) ومسلم (1399) عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ مَاشِيًا وَرَاكِبًا .

Daripada Ibni Umar ra katanya: “Adalah Nabi saw mendatangi Masjid Quba pada setiap hari Sabtu dengan berjalan kaki atau berkenderaan”.
Dalam satu hadis riwayat Tirmizi menyatakan bahawa solat di Masjid Quba menyamai pahala umrah.

Medan Uhud: Syahidnya Mus’ab bin Umair, Sahabat Yang Zuhud

28 Mei hingga 5 Jun 2012, Kota Mekah

Alhamdulillah, dapat melaksanakan ibadat umrah dengan jayanya. Semoga umrah maqbulah wamabrurah di terima Allah. Selain ibadat umrah, para jemaah juga dibawa melawat manasik haji. Arafah, Muzdalifah , Mina. Sempat juga melawat ladang unta, Gua Hira', Jabal Nur.

 

 

0 comments:

Post a Comment