"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Saturday, July 30, 2011

Bersama Bro. Shah Kirit bin Kakulal Govindji (bah. 3)

Dalam kita berdakwah kita mesti terlebih dahulu mengkaji agama Islam. Kemudian kita masuk kepada perbandingan agama. Kenapa perbandingan agama? Dalam al-quran surah Ali Imran, surat 3 ayat 64 Allah berfirman yang bermaksud:

Katakanlah: "Hai ahli kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai Tuhan selain Allah". jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)".

Di dalam bible sendiri banyak menceritakan tentang keesaan Allah. Orang Kristian percaya bahawa tuhan itu tiga. Betul? Tidak. Sebenarnya mereka berkata bahawa tuhan itu satu. Tuhan bapa, tuhan mama, tuhan ruhul qudus. Satu campur satu campur satu, jawapannya satu. Boleh faham?

Saya sendiri sampai sekarang tidak faham. Saya tanya pader-paderi di gereja mereka pun tak faham. Mereka kata itu ialah misteri daripada Tuhan. Terima saja bulat-bulat. Adakah dalam bible satu ayat yang mengatakan bahawa Yesus itu tuhan. Adakah?

Orang kristain kata Yesus itu tuhan. Tapi dalam bible ada ayat:

Tuhan esa

Keluaran 20:2-5

"Akulah TUHAN, Allahmu, yang membawa engkau keluar dari tanah Mesir, dari tempat perbudakan. Jangan ada padamu allah lain di hadapan-Ku. Jangan membuat bagimu patung yang menyerupai apapun yang ada di langit di atas, atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air di bawah bumi. Jangan sujud menyembah kepadanya atau beribadah kepadanya, sebab Aku, TUHAN, Allahmu, adalah Allah yang cemburu, yang membalaskan kesalahan bapa kepada anak-anaknya, kepada keturunan yang ketiga dan keempat dari orang-orang yang membenci Aku,

Ulangan 6:4, Markus 12:29

Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.

Semua nabi mengatakan Tuhan itu satu.

“Dengarlah hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu Esa…” Markus 12:29, Ulangan 6:4

“…Tidak ada berhala di dunia dan tidak ada Allah lain dari pada Allah yang esa…” 1 Kor 8:4

“…Satu Allah dan bapa dari semua,…” Efesus 4:6

“…Kerana Allah itu esa…” 1 Tim 2:5

Adakah yesus tuhan?

Yohannes 14:24

Barangsiapa tidak mengasihi Aku, ia tidak menuruti firman-Ku; dan firman yang kamu dengar itu bukanlah dari pada-Ku, melainkan dari Bapa yang mengutus Aku.

Yohannes 14:28

Kamu telah mendengar, bahwa Aku telah berkata kepadamu: Aku pergi, tetapi Aku datang kembali kepadamu. Sekiranya kamu mengasihi Aku, kamu tentu akan bersukacita karena Aku pergi kepada Bapa-Ku, sebab Bapa lebih besar dari pada Aku. The father is greather than I!

Markus 13:32

Tetapi tentang hari atau saat itu tidak seorangpun yang tahu, malaikat-malaikat di syurga tidak, dan Anakpun tidak, hanya Bapa saja."

Dalam Islam tidak dibenarkan makan kerbau pendek. Tahu kerbau pendek? Khinzir. Ada kawan saya orang Melayu kalau nak sebut benda ini dia eja. Ba alif ba ya. Ini huruf jawi pertama saya belajar. Tak boleh sebut BABI… Opsss. Kalau sebut rasa geli gelemang.

Sebenarnya dalam bible pnu babi haram dimakan. Dalam Imamat:11:7

Demikian juga babi hutan, kerana memang berkuku belah, yaitu kukunya bersela panjang, tetapi tidak memamah biak; haram itu bagimu.

Siapa yang tak makan babi? Orang Islam.

Yesus sunat Lukas 2:21. Dan ketika genap lapan hari dan Ia harus disunatkan, Ia diberi nama Yesus, yaitu nama yang disebut oleh malaikat sebelum Ia dikandung ibu-Nya.

Siapa yang bersunat? Orang Islam. Kenapa kristian tak sunat walaupun Yesus bersunat?

Tudung. Dalam korintus 11:5 Tetapi tiap-tiap perempuan yang berdoa atau bernubuat dengan kepala yang tidak bertudung, menghina kepalanya, sebab ia sama dengan perempuan yang dicukur rambutnya.

11:6 Sebab jika perempuan tidak mau menudungi kepalanya, maka haruslah ia juga menggunting rambutnya. Tetapi jika bagi perempuan adalah penghinaan, bahawa rambutnya digunting atau dicukur, maka haruslah ia menudungi kepalanya.

Kenapa orang Kristian tak pakai tudung?

Dalam bible disebut bahawa Yesus sujud kepada tuhan. Saya pergi ke gereja. Tak pernah saya lihat orang Kristian sujud. Yang sujud ialah orang Islam.

bersambung..

0 comments:

Post a Comment