"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, June 7, 2011

Ikan termenung



Gambar sekadar untuk hiasan

Said Bin Jubair meriwayatkan daripada Ibni Abbas: “Orang yang mengajar orang lain akan kebaikan, seluruh makhluk Allah termasuk ikan di laut memohon keampunan Allah untuknya.”

Matan hadis berbunyi:

"معلِّمُ الخير يستغفر له كل شيءٍ, حتى الحيتانُ في البحر"

Amat bertuah insan yang bergelar pendidik yang mendidik dan mengajar kebaikan kepada manusia. Seluruh makhluk Allah memohon keampunan untuknya.

Nabi bagitahu yang memohon keampunan itu termasuklah ikan di laut. Spesis ikan di laut amat banyak, termasuklah ikan termenung. Ikan temenung pun mendoakan keampunan kepada penyeru ke arah kebaikan.

Bukan setakat ikan temenung saja, bahkan ikan basung, ikan ogos, ikan lumahan, ikan selat, temasuk ikan air tawar sperti ikan karuk pun mendoakannya.

Kalau macam tu tak boleh dimakan ikan-ikan tersebut? nanti tak dapat doa lagi sebab dah masuk ke dalam perut kita.

Bukan macam tu. Yang kita makan itu rezeki kita. Insya Allah, tak akan luak ikan di laut dengan sebab kita makan. Ikan seperti ikan termenung adalah sumber protein kepada kita. Allah bikin untuk kita semua. Dalilnya:

Allah, it is He who has subjected to you the sea, that ships may sail through it by His command, and that you may seek of ahis bounty, and that you may be thankful. And has subjected to you all that is in the heavens and all that is in the earth, it is all as a favour and kindness from Him. Verily, in it are signs for a people who think deeply. (The kneeling:12 and 13).

0 comments:

Post a Comment