"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, November 29, 2010

Semoga Allah memberkati perkahwinan ini


Musim cuti sekolah. Ramai orang mengambil peluang dan kesempatan bercuti ini dengan mengadakan majlis nikah kahwin. Alhamdulillah, adik perempuan saya Siti Sarah binti Ismail selamat diijab kabulkan dengan Mohd Faizal bin Ab. Fatah pada 19 November 2010.Majlis berlansung jam 9.30 malam. Saya baru saja tiba dari Kuala Lumpur.

Majlis akad nikah disempurnakan oleh saya sendiri yang mengambil tanggungjawab sebagai wali selepas dipersetujui oleh para wali setaraf. Bapa kandung kami meninggal dunia sepuluh tahun yang lalu.

Dikongsikan bersama sebahagian daripada intisari khutbah yang saya sampaikan sebelum akad nikah berlansung. Juga dipetik beberapa petunjuk nabi SAW berkenaan nikah kahwin sebagai panduan bersama.

Kepada adik saya Siti Sarah, didoakan semoga Allah memberkati perkahwinan ini. Juga kepada semua bakal pengantin yang mengunjungi blog ini. Semoga Allah memberkati anda semua.

إِنَّ الحَمدَ لِلَّهِ ، نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغفِرُهُ ، وَنَعُوذُ بِهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا ، مَن يَهدِهِ اللَّهُ فَلا مُضِلَّ لَهُ ، وَمَن يُضلِل فَلا هَادِيَ لَه ، وَأَشهَدُ أَن لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَأَشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبدُهُ وَرَسُولُه

( يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً )
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ )
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزاً عَظِيماً )

أما بعد فإن الله تعالى أحل النكاح وحرم السفاح وأوعد عليه فقال تعالى
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
وقال تعالى مخبرا وآمرا
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (1) وَآَتُوا الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا (2) وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا (3

وقال النبي صلىالله عليه وسلم:
يا معشر الشباب! من استطاع منكم الباءة فليتزوج. فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج. ومن لم يستطع، فعليه بالصوم، فإنه له وجاء.


Sesunguhnya Allah SWT menghalalkan nikah kahwin dan dan mengharamkan zina. Firman Allah SWT yang bermaksud: "dan jangan kamu menghampiri zina..".

Juga firman Allah SWT dalam surah an-nisa' ayat 1 hingga 3 mafhumnya:

Wahai manusia, bertaqwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertqkwalah kepada Allah yang dengan nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.

Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang besar.

Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), Maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, Maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.


Sabda Nabi SAW mafhumnya:

“Wahai sekalian para pemuda, barangsiapa di antara kamu yang mempunyai kemampuan hendaklah segera bernikah, kerana nikah itu lebih menundukkan mata dan lebih menjaga kehormatan diri. Barangsiapa yang tidak mampu maka hendaklah ia berpuasa. Sesungguhnya puasa itu baginya perisai.

Nikah kahwin ialah sunah nabi dan juga sunah para anbiya'. Dalilnya Allah sebut dalam surah Ar-a'du:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً
Sesungguhnya kami telah utuskan rasul-rasul sebelum kamu dan kami jadikan bagi mereka para isteri dan zuriat.

Pada malam ini Insya Allah perkahwinan antara dua insan akan dilansungkan, iaitu di antara Mohd Faizal bin Ab. Fatah dengan Siti Sarah bt Ismail. Mudah-mudahan Allah SWT memberkati dan merahmati perkahwinan ini.

أقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم ولسائر المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات فاستغفروه إنه هو الغفور الرحيم

0 comments:

Post a Comment