"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, November 8, 2010

Pendidikan Berhikmah:Memahami Pesan-pesan Luqman Al-Hakim


وَلَقَدْ آَتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (12) وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (13) وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (14) وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (15) يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (16) يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (17) وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (18) وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ (19)

12. Dan Sesungguhnya telah kami berikan hikmah kepada Luqman, iaitu: "Bersyukurlah kepada Allah. dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka Sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji".

13. Dan (Ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, pada waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah benar-benar kezaliman yang besar".

14. Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyusunya dalam dua tahun. bersyukurlah kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakmu, Hanya kepada-Kulah kamu akan kembali.

15. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, Maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, Kemudian hanya kepada-Kulah kamu kembali, Maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

16. (Luqman berkata): "Hai anakku, Sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya . Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha mengetahui.

17. Hai anakku, Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).

18. Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.

19. Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.



Pada hari Sabtu, 30.10.2010 saya menghadiri kuliah tafsir maudhu’iy siri ke-15 di Kompleks Tabung Haji , Kota KInabalu. Kuliah yang dipimpin oleh Dato’ Dr. Siddiq Fadhil ini merupakan sambungan daripada siri-siri kuliah yang telah diadakan sebelum ini.

Pada kali ini saya hanya pergi dengan keluarga sahaja, tidak seperti siri ke-14 yang di adakan di tempat yang sama pada bulan April lepas yang mana saya bersama 35 orang pelajar saya telah ikut serta. Saya kongsikan bersama di sini kupasan tafsir yang telah diberikan oleh Dato’ Dr. Siddiq Fadhil kepada semua pembaca blog saya terutama kepada pelajar saya yang tidak dapat ikut serta.

Luqman adalah nama besar, tokoh istimewa pengungkap prinsip-prinsip qurani pancaran hikmah ilahiah kurniaan Allah yang bernilai khayran kathira (kebaikan yang banyak). Dengan hikmah ilahiah itulah Luqman mengungkapkan pesan-pesan kependidikannya. Ia merupakan rumusan esensi pendidikan generasi mukmin sepanjang zaman.

Dimulai pesanannya dengan memanggil anaknya “ya bunayya”, panggilan mesra yang sarat dengan muatan rasa kasih sayang. Demikianlah, pendidikan berhikmah adalah pendidikan yang berteraskan nilai kasih-sayang. Pendidikan Luqmani adalah model terbaik persekolahan penyayang yang menyenangkan anak didik.

Sekarang kenapa pelajar tidak senang datang ke sekolah? Jawapannya kerana sekolah tidak menyenangkan mereka. Sekolah sarat dengan peperiksaan yang bukan menguji kemampuan dan keilmuan tetapi menguji kemujuran pelajar.



Tonggak pertama dan utama pendidikan Luqmani adalah tauhid yang merupakan pandangan sarwa (worldview) dan kaedah pemaduan. Faham tauhid dan segala implikasinya harus melandasi pendidikan liberatif, pembebasan manusia daripada segala bentuk belenggu pengabdian selain Allah.

Ketaatan kepada Allah harus berlanjut dengan ketaatan dan kebaktian kepada ibubapa. Kepatuhan kepada ibubapa adalah suatu yang hampir mutlak. Kekecualiannya hanya apabila perintah ibubapa melanggar hak-hak Allah. Kepatuhan kepada ibubapa adalah kerana Allah, mengingkari ibubapapun kerana Allah.


Pendidikan Luqmani mengajarkan hakikat hidup duniawi-ukhrawi. Kehidupan duniawi harus dijalani dengan penuh
tanggungjawab kerana semuanya mempunyai implikasi ukhrawinya. Segala kebaikan ataupun kejahatan walau sekecil debu akan dibalas oleh Allah seadil-adilnya. Pada hari itu tiada lagi peguambela mahupun peguambala.

Pengabdian insan kepada Pencipta diekspresikan menerusi solat, manakala kebaktian kepada sesama makhluk dilaksanakan menerusi mengembangkan kemakrufan dan melawan kemungkaran. Persekolahan Luqmani mengeluarkan graduan penyebar makruf dan penolak mungkar, bukan graduan lemah yang meminta-minta.

Banyak cabaran yang harus dihadapi oleh pelaksana perintah Allah, justeru pesan pendidikan Luqman menyebut secara khusus kepentingan sabar. Pendidikan Luqmani menekankan pembinaan generasi yang kuat dan komited, berdaya tahan dan berdaya lawan.

Seterusnya pendidikan Luqmani komited dengan pembentukan watak berakhlak mulia, menekankan sifat moderat. Jangan angkuh, jangan sombong. Berjalanlah dengan tertib, tidak tergesa-gesa. Seseorang yang tahu tujuan perjalanannya akan melangkah dengan yakin dan terarah.

Pendidikan kesantunan termasuk juga pengawalan nada suara. Bersuara keras, memekik dan melolong tanpa sebab adalah tercela. Bagi orang yang berpendidikan akan mementingkan kekuatan hujah dan idea, bukan nada tinggi penyuaraanya.

Pesan-pesan Luqman bukan bicara orang awam, bukan juga hipotesis sarjana gadungan, tetapi ia adalah pancaran hikmah, petunjuk ilmu pencerahan daripada Tuhan. Memang Luqman seorang yang hakim, manusia budiman yang tinggi akalnya, mendalam fahamnya dan bijaksana tindakannya.




1 comments:

shamain said...[Balas]

Terima kasih dgn perkongsian ilmu yg diberikan, cuma ingin kepastian, ada sahabat berkata (soal solat), kalau solat sunat aidilfitri /Adha jatuh pada hari jumaat maka kewajipan solat jumaat itu menjdi sunat kalau seseorang itu telah tunaikan solat hari raya...

Post a Comment