"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Friday, January 26, 2018

Suruhan Menjaga Solat (Al-Baqarah 238-239)




Dalam ayat-ayat sebelum ini adalah berkenaan dengan munakahat yang membincangkan hubungan sesama manusia. Ayat 238 pula menerangkan tentang solat. Kalau kita perhati selepas ini akan datang lagi ayat berkenaan hubungan sesama manusia, hal nikah kahwin. Seolah-olah memberi isyarat kepada kita bahawa hubungan dengan manusia itu hanya boleh menjadi baik jikalau kita menjaga hubungan dengan Allah Taala. Tidak mungkin hubungan dengan manusia ini akan menjadi baik jikalau tidak dijaga hubungan dengan Allah. Sebab itulah di antara ayat-ayat yang mengajar menjaga hubungan dengan manusia itu, diselitkan dengan ayat-ayat tentang menjaga hubungan dengan Allah.Solat itu sendiri maknanya hubungan. الصلاة هي الصلة بين العبد وربه

Hal-hal perkahwinan dan perceraian boleh dijaga oleh mereka yang menjaga sembahyang. Dewasa ini kita tengok ramai pakar motivasi, pakar kauseling dalam bab kekeluargaan mereka menitikberatkan amalan solat kepada orang yang ada masalah hubungan rumah tangga. Alhamdulillah. Ini satu perkembangan yang sihat. Manusia sudah jumpa punca sebenar keruntuhan rumah tangga. Sebabnya tak jaga hubungan dengan Yang Maha Pencipta.

Memang suami rasa sedih apabila bercerai dengan isteri. Hubungan yang terbina selama kening sudah putus. Tapi kena ingat bahawa hubungan dengan Allah tak boleh putus. Semasa dalam solat itulah kita adukan segala kesedihan kita kepada Allah. Kita minta petunjuk dari Allah bagaimana cara menyelesaikan masalah yang kita hadapi dan beri kita kekuatan untuk menghadapinya.

Jagalah hubungan kita dengan Allah dan lebih-lebih lagi hendaklah kita menjaga sembahyang Fardu. Solat lima waktu itu telah dipilih khas oleh Allah untuk menjaga hubungan yang rapat dengan Allah Taala.
إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا
Kita ikut waktu solat yang telah ditetapkan. Tak boleh nak memandai sendiri tentang waktu solat. Antara cara jaga waktu solat ialah solat dilakukan secara berjamaah. Dalam satu hadis daripada Ibni Mas’ud.

مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ غَدًا مُسْلِمًا فَلْيُحَافِظْ عَلَى هَؤُلَاءِ الصَّلَوَاتِ حَيْثُ يُنَادَى بِهِنَّ ، فَإِنَّ اللَّهَ شَرَعَ لِنَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُنَنَ الْهُدَى ، وَإِنَّهُنَّ مِنْ سُنَنِ الْهُدَى ، وَلَوْ أَنَّكُمْ صَلَّيْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ كَمَا يُصَلِّي هَذَا الْمُتَخَلِّفُ فِي بَيْتِهِ لَتَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ ، وَلَوْ تَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ لَضَلَلْتُمْ ، وَمَا مِنْ رَجُلٍ يَتَطَهَّرُ فَيُحْسِنُ الطُّهُورَ ، ثُمَّ يَعْمِدُ إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ هَذِهِ الْمَسَاجِدِ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خَطْوَةٍ يَخْطُوهَا حَسَنَةً ، وَيَرْفَعُهُ بِهَا دَرَجَةً ، وَيَحُطُّ عَنْهُ بِهَا سَيِّئَةً ، وَلَقَدْ رَأَيْتُنَا وَمَا يَتَخَلَّفُ عَنْهَا إِلَّا مُنَافِقٌ مَعْلُومُ النِّفَاقِ ، وَلَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ يُؤْتَى بِهِ يُهَادَى بَيْنَ الرَّجُلَيْنِ حَتَّى يُقَامَ فِي الصَّفِّ

“Barangsiapa ingin bertemu dengan Allah besok hari dalam keadaan Muslim, maka hendaklah ia menjaga solat lima waktu di mana saja ada seruan azan. Sesungguhnya Allah Ta’ala mensyari’atkan bagi Nabi kalian sunnah-sunnah petunjuk. Dan sesungguhnya kesemuanya itu termasuk sunnah-sunnah petunjuk. Maka sekiranya kalian mengerjakan solat lima waktu di rumah kalian sebagaimana solatnya orang yang meninggalkan jamaah, maka sungguh kalian telah meninggalkan Sunnah Nabi kalian. Dan apabila kalian meninggalkan Sunnah Nabi kalian, maka sungguh kalian akan sesat. Tidaklah seorang laki-laki besuci(berwudhu’) dan membaguskan wudhu’nya, kemudian ia berangkat ke masjid dari masjid-masjid yang ada ini, melainkan Allah akan menuliskan (menetapkan) baginya satu kebaikan pada ayunan langkahnya, dan mengangkat satu derajatnya, serta menghapuskan satu kesalahan(dosa)nya. Sungguh kami telah melihat bahwa tiada seorang pun yang meninggalkannya melainkan dia seorang munafiq yang telah jelas kemunafiqkannya. Dan sungguh ada seseorang yang menunaikankannya dengan dipapah pada kedua kakinya hingga ia berdiri dalam saf.”

Dalam solat Fardhu, solat yang paling utama perlu dijaga adalah solat pertengahan, iaitu solat Asar. Solat lain kena jaga juga tapi solat asar ini dititik beratkan sebab waktu ini waktu orang ramai tengh lalai. Nak balik kerja, nak ambil anak sekolah, nak turun padang main bola dan sebagainya. Dalam satu hadis nabi bagitahu bahawa sesiapa yang tak solat Asar maka seolah-olah dia kehilangan seluruh ahli keluarganya dan hartanya.

Ada dua perkara yang Allah suruh kita buat, jaga waktu solat dan jaga khusyuk dalam solat. Bukan itu sahaja, hendaklah kamu berdiri solat semata-mata kerana Allah – ikhlas. Dan dalam solat itu, jaga rukun, jaga syarat yang wajib, jaga adab dan jaga hati.
وقوموا لله قانتين
Berdirilah mengadap Allah dalam keadaan khusuk, tunduk, patuh, taat. Perkataan قانتين  juga bermakna ساكتين  - diam.

Suruhan menjaga solat ini bukan sahaja semasa aman dan senang, tetapi masa lain pun kena jaga juga. Masa perang , masa sibuk, masa takut, masa atas kenderaan. Pendek kata solat ini perlu dilakukan walau apa jua situasi dan kondisi. Hanya orang gila sahaja tak wajib solat. Kalau kita bimbang disebabkan sesuatu yang berlaku, maka ada keringanan yang diberikan kepada manusia dalam mengerjakan solat. Solat masih tetap wajib dilakukan tetapi diringankan iaitu boleh dilakukan semasa berjalan dan juga di atas kenderaan.

Dalam surah an-Nisa’ ayat 102, insya Allah kita akan baca berkenaan solat ketika perang. Masa perang pun Allah ajar kita solat berjamaah. Mudah-mudahan kita akan sampai ayat itu. Tapi tak tahulah takut ambo mati. Kita baca sekarang baru juzuk dua nak masuk tiga. Surah al-nisa’ di juzuk kelima. Setahun sejuzuk.

Semoga Allah bagi taufiq hidayah kepada kita semua agar dapat membaca, memahami, menghayati dan mengamalkan ajaran quran dalam hidup kita.

وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه، والسلام عليكم ورحمة الله


0 comments:

Post a Comment