"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, October 8, 2013

Ibadat Haji




Mengerjakan ibadat haji merupakan salah satu rukun Islam yang lima. Ibadat haji wajib dikerjakan jika mampu. Tidak wajib jika tidak mampu. Dalilnya firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 97 yang bermaksud:

 “.. mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah,iaitu (bagi) orang yang mampu mengadakan perjalanan ke Baitillah. Barangsiapa mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.”

Ironinya ramai orang Islam yang tidak mengerjakan kewajipan tersebut walaupun ada kemampuan. Mereka boleh berbaris pergi ke Paris, melancong ke Hong Kong, menonton wayang nun jauh di seberang, bercanda di Sungai Nil sambil mengail, melancong ke Bali dan lain-lain lagi. Sayangnya mereka tak mau ke Mekah menunaikan ibadat haji dan umrah.

Bagi yang malas dan culas untuk tidak mahu buat haji dan umrah, ingatlah bahawa  nabi ada bersabda bahawa barangsiapa yang ada harta, bekalan, kenderaan yang boleh menyampaikan ia ke baitillah (ada kemampuan) tetapi dia tidak mengerjakan ibadat haji maka tiada salah baginya untuk Allah matikan ia dalam agama Yahudi ataupun Nasrani.

Ganjaran pahala untuk ibadat haji amatlah lumayan. Haji mabrur tiada balasan yang setimpal dengannya kecuali syurga. Untuk dapat haji mabrur bukanlah senang kecuali jika seseorang itu niatnya ikhlas dan ikut semua tatasusila mengerjakan ibadat haji.

Mafhum firman Allah:

(Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats (mengeluarkan perkataan yang menimbulkan berahi yang tidak senonoh atau bersetubuh), berbuat fasik dan berbantah-bantahan di dalam masa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa, dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.
Kepada para jamaah haji, saya doakan agar mandapat haji mabrur, selamat pergi dan selamat pulang ke tanah air. Selamat Menyambut bulan Zulhijjah, bulan terakhir kalendar hijrah. Semoga kita dapat meraih taqwa dan reda Allah.


0 comments:

Post a Comment