"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Wednesday, February 17, 2010

Imam Mahdi

Berita tentang kelahiran Imam Mahdi pada akhir zaman telah disebutkan oleh Rasulullah SAW. Imam Syaukani dalam "التوضيح في تواتر ما جاء في المنتظر والدجال المسيح " menyatakan bahawa terdapat 50 hadis tentang Imam Mahdi yang mana hadis-hadis itu samada sahih, hasan maupun dhaif.

Dalam Sunan Abi Daud terdapat satu kitab khas iaitu Kitabul Mahdi, di dalamnya terdapat hadis-hadis tentang Al-Mahdi. Imam Tirmizi dalam sunannya menulis satu bab berkenaan Al-mahdi di dalam bab-bab berkenaan fitan.

Tidak ada hadis di dalam sahih Bukhari dan Muslim berkenaan Imam Mahdi, walau bagaimanapun Imam Muslim dalam kitabul Iman telah meriwayatkan Hadis yang mengisyratkan tentang Imam Mahdi.

Saya petik beberapa hadis berkenaan Imam Mahdi.


عن ثوبان رضى الله تعالى عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم بن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقاتلونكم قتالا لم يقاتله قوم ثم ذكر شيئا فقال إذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله المهدي هذا حديث صحيح على شرط الشيخين . مستدرك الحاكم -كتاب الفتن والملاحم

Ada tiga orang adik-beradik yang saling berperang sesama sendiriberhampiran tempatsimpanan Kaabah kamu. Ketiga-tiganya adalah anakseorang khalifah. Kemudian tidak seorang pun antara mereka yang menjadi khalifah. Kemudian muncullah Bendera Hitam dari arah Timur, lalu mereka membunuh kamu semua (yang sedang berperang saudara itu) dengan satu pembunuhan yang (sangat banyak) belum pernah berlaku sebelum ini oleh sesuatu kaum. Kemudian baginda menuturkan sesuatu,Kemudian baginda bersabda, apabila kamu semua melihatnya,hendaklah berbaiat kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji kerana dia adalah Khalifah Allah, iaitu al-Mahdi.

وروى مسلم بسنده عن جابر بن عبدالله، قال: سمعتُ النبيّ صلّى الله عليه وآله وسلّم يقول: لا تزال طائفة من أمّتي يقاتلون على الحقّ ظاهرين إلى يوم القيامة، قال: فينزل عيسى ابن مريم عليه السّلام، فيقول أميرُهم: تعالَ صَلِّ لنا، فيقول: لا، إنّ بعضكم على بعض أمراء؛ تكرمةً لهذه الأمّة

Muslim meriwayatkan dengan sanad daripada Jabir bin Abdillah, katanya: Aku dengar rasulallah SAW bersabda:“Akan tetap satu golongan dikalangan umatku memperjuangkan kebenaran, mereka itu terserlah sehingga hari kiamat, bersabda Nabi lagi; maka akan turun Isa bin Maryam, lantas berkatalah ketua mereka (muslimin); “Marilah mengimami kami”. Maka Isa berkata; ” Tidak, sesungguhnya sebahagian kamu keatas yang lain adalah pemimpin, penghormatan dari Allah untuk umat ini (umat Muhamad).

ترمذي- باب ما جاء في المهدي.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا تذهب الدنيا حتى يملك العرب رجلٌ من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي

Sunan Tirmizi – Bab berkenaan Mahdi.

Sabda Nabi SAW "Tidak akan binasa dunia ini sehinggalah ia diperintah oleh seorang Arab daripada keluargaku. Namanya sama dengan namaku.


‏ ‏عن ‏ ‏أبي سعيد الخدري ‏ ‏قال ‏

‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏المهدي مني ‏ ‏أجلى ‏ ‏الجبهة ‏ ‏أقنى ‏ ‏الأنف يملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما يملك سبع سنين ‏

Daripada Abi Said Al-Khudri katanya sabda Nabi SAW "Al-Mahdi daripadaku, luas dahinya , mancung hidungnya. Dia akan memenuhi dunia dengan dengan kebajikan dan keadilan sebagaimana dunia sebelum itu dipenuhi dengan kezaliman. Dia memimpin selama tujuh tahun.

0 comments:

Post a Comment