"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Monday, April 20, 2009

Penurunan Al-Quran

Alhamdulillah, puji dan syukur saya panjatkan kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan Inayah daripada-Nya kami(para dae di Pedalaman Keningau) dapat memberikan sedikit khidmat menyampaikan ilmu kepada penduduk di sini. Alhamdulillah, sekaramg masjid Pekan Keningau(Masjid Ar Rahim) telah subur dengan pogram imarah masjid sepeti solat jemaah, kuliah maghrib, kuliah jumaat, tadarus Al-Quran dan lain-lain. Syabas dan tahniah kepada rakan yang sudi berkongsi ilmu dan pengalaman walaupun tidak mendapat apa-apa habuan keduniaan sebagaimana di Kuala Lumpur. Program kuliah Maghrib semalam diisi oleh Ustaz Muin yang baru dua minggu kehilangan anak tersayang. Tajuk kuliah berkisar tentang penurunan Al-Quran. Berikut ini saya ringkaskan isi-isi kuliah untuk menjadi rujukan semua terutama para jemaah Masjid Pekan Keningau.

Al-quran adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril. Membaca Al-Quran adalah ibadat. Ayat pertama yang diturunkan ialah daripada surah al-alaq ayat 1 – 5, ayatya ialah:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4

manakala ayat terakhir yang diturunkan mengikut pendapat yang paling sahih ialah daripada surah al-baqarah ayat 281.
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Bagaimana Al-Quran diturunkan?

عن عائشة رضي الله عنها:أن الحارث بن هشام، سأل النبي صلى الله عليه وسلم: كيف يأتيك الوحي؟ قال: كل ذاك، يأتي الملك أحيانا في مثل صلصلة الجرس، فيفصم عني وقد وعيت ما قال، وهو أشده علي، ويتمثل لي الملك أحيانا رجلا، فيكلمني فأعي ما أقول

Daripada Aishah isteri Rasulullah SAW, Bahawa Harith bin Hisham, seorang sahabat Rasulullah SAW. pernah bertanya kepada Baginda bagaimana wahyu diturunkan kepadanya. Rasulullah menjawab : "Kadang-kadang wahyu datang kepada-ku dengan gema (desingan) loceng dan ini amat berat bagi-ku, dan sementara bunyi itu hilang aku mengingati apa yang disampaikan kepada-ku. Kadangkala ia datang dalam bentuk jelmaan malaikat kepada-ku merupai lelaki, bercakap dengan-ku dan aku menerima apa saja yang disampaikannya kepada-ku."

Yang Pertama Diturunkan

Sepakat Jumhur ulama(Pendapat yang paling rajih atau sahih) bahawa yang pertama diturunkan ialah lima ayat pertama daripada surah al-‘Alaq berdasarkan riwayat ‘Aisyah yang dicatatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Hakim dalam kitab-kitab hadith mereka. Aisyah r.a. menyatakan: “Sesungguhnya permulaan wahyu datang kepada Rasulullah s.a.w. melalui mimpi yang benar di waktu tidur. Mimpi itu jelas dan terang bagaikan terangnya pagi hari. Kemudian dia gemar menyendiri dan pergi ke gua Hira’ untuk beribadah beberapa malam dengan membawa bekal. Sesudah kehabisan bekal, beliau kembali kepada isterinya Khadijah r.a., maka Khadijah pun membekalinya seperti bekal terdahulu sehinggalah beliau didatangi dengan suatu kebenaran (wahyu) di gua Hira’ tersebut, apabila seorang malaikat (Jibril a.s.) datang kepadanya dan mengatakan: “Bacalah!” Rasulullah menceritakan, maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Malaikat tersebut kemudian memeluk-ku sehingga aku merasa sesak nafas, kemudian aku dilepaskannya sambil berkata lagi: “Bacalah!” Maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Lalu dia memeluk-ku sampai aku rasa sesak nafas dan dilepaskannya sambil berkata: “Bacalah!” Aku menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Maka dia memeluk-ku buat ketiga kalinya seraya berkata: “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah! Dan Tuhanmu yang Maha Pemurah! Yang mengajar dengan perantaraan kalam dan mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”. Setelah berlaku peristiwa itu kembalilah Rasulullah s.a.w. kepada isterinya Khadijah (membawa ayat-ayat ini) dengan tubuh menggigil………sehinggalah akhir hadith.” (al-Hadith).

Bagaimana Al-Quran dikumpulkan dan dibukukan?
AL-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad saw melalui beberapa cara iaitu:
1.Jibril memasukkan ke dalam hati Baginda dalam keadaan Baginda tidak melihat apa-apa, hanya Baginda berasa bahawa wahyu itu berada dalam hatinya.

2.Malaikat memperlihatkan dirinya sebagai seorang lelaki dengan mengucapkan ayat kepada Baginda sehingga Baginda benar-benar dapat menghafaz ayat yang diturunkan itu.

3.Wahyu datang kepadanya berserta bunyi loceng. Ini adalah cara yang paling berat dihadapi oleh Baginda sehingga keadaan baginda sangat panas walaupun ketika itu cuaca sangat sejuk.

4.Jibril memperlihatkan dirinya yang sebenar sepertimana yang dialami oleh Baginda sewaktu turunnya ayat surah al-Muzammil.

Rasulullah SAW menghafaz ayat-ayat yang diturunkan kepada baginda dan mengajarkan kepada para sahabat. Ada dikalangan sahabat yang menghafaz ayat-ayat Al-Quran dan ada yang menulis diatas kulit kayu, batuan, kulit haiwan dan kain-kain. Para sahabat bertungkus lumus memanfaatkan masa malam mereka untuk memantapkan hafalan mereka. Di antara huffaz(penghafaz/ penghafal Al-Quran) terkenal daripada sahabat iaitu empat orang Khulafa Ar-Rasyidin (Abu Bakar al-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman al-Affan dan Ali bin Abi Talib), Talhah, Ibnu Mas’ud, Huzaifah, Abu Hurairah, Ibnu Omar, Ibnu Abbas, (Ai’syah dan Hafsah){isteri Rasullullah).

Termasuk daripada orang-orang Ansar(penduduk asal Kota Madinah) seperti Ubai bin Ka’ab, Muaz bin Jabal, Zaid bin Thabit, Abu Darda’ dan Anas bin Malik. Pada masa sama, Nabi SAW melantik beberapa sahabat sebagai penulis wahyu. Di antara penulis itu ialah empat Khulafa’ Ar-Rasyidin, Muawiyah bin Abu Sufian, Khalid bin al-Walid, Ubai bin Kaab dan Zaid bin Thabit.
Penulisan pada waktu itu hanya dibuat Pada masa itu iaitu sewaktu Rasulullah SAW masih hidup, ayat al-Quran tidak dihimpunkan dalam satu mashaf(teks lengkap yang dibukukan).

Pada zaman Saidina Abu Bakar menjadi khalifah ramai huffaz mati dalam peperangan Yamamah iaitu hampir 70 orang. Perkara ini menyebabbkan Saidina Umar berfikir bagaiman Al-quran ini terjaga dan terpelihara daripada lenyap kerana berlaku kematian para penghafaz Al-Quran lalu beliau meminta kepada Saidina Abu Bakar supaya ayat-ayat Al-Quran yang ditulis berasingan dihimpunkan semua sekali.

Orang yang bertanggungjawab menghimpunkan kesemua ayat Al-Quran ialah Zaid bin Thabit bagi meneruskan usaha penulisan al-Quran. Zaid bin Thabit telah menulis kesemua ayat Al-Quran menjadi mashaf yang lengkap mengikut susunan surah, ayat sebagaimana yang ditetapkan oleh Rasulallah SAW.Mashaf ini diserahkan kemudiannya kepada Saidina Abu Bakar. Selepas kewafatannya, diserahkan pula kepada Saidina Umar al-Khattab.

Pada zaman Khlifah Uthman bi Affan, satu jawatankuasa penyelarasan penulisan Al-quran telah dibentuk. Hal ini demikian kerana wilayah pemerintahan Islam telah tersebar luas dan telah berlaku kepelbagaian bacaan(qiraat). Pada peringkat awal,jawatan kuasa penyelaras Al-Quran itu telah membukukan sebanyak 6 buah naskah Al-Quran iaitu untuk dipegang oleh Khalifah Uthman bin Affan sendiri,naskah dihantar ke Kota Basrah, Kufah dan kota Syam Madinah Al-Munawwarah dan Makkah Al-Mukarramah.Manakala,kemudiannya diciptakan 2 buah naskah khas yang disalin terus dari naskhah Khalifah Saidina Uthman bin Affan untuk pegangan Sheikh Umar Dany dan Sheikh Abu Daud Sulaiman bin Najah.Dua salinan baharu itu hanya digunakan tatkala timbulnya perselisihan berkenaan teks salinan sebenar Kitab suci Al-Quran, serta membetuli akan keraguan dalam mashaf Al-Quran enam buah seperti yang dinyatakan diatas, akibat timbul dari perbezaan sebutan dan periwayatan imam-imam Qiraat.
Mashaf Uthmani yang asli yang dipegang oleh Khalifah Uthman sendiri serta 2 buah kitab yang disalin darinya sebenarnya ditulis dan disalin mengikut ejaan dan sebutan Arab Quraisy yang tepat mengikut bacaan Nabi Muhammad selaku seorang yang berbangsa Arab Quraisy.
Akhirnya terhasillah apa yang dinamakan Mashaf Uthmani hasil penggemblengan tenaga oleh Zaid bin Thabit sebagai ketua, Abdullah bin Zubair, Said bin Ash dan Abdul Rahman bin Harith bin Hisyam.mashaf Uthmani itu bertebaran ke seluruh dunia yang menjadi panduan umat Islam yang paling utama hingga hari ini.

0 comments:

Post a Comment