"SEBARKANLAH SALAM DI ANTARA KALIAN"

Tuesday, May 26, 2009

Pemuda harapan Islam

Pada 19 Mei yang lepas (Khamis) saya telah diberi ruang dan peluang untuk menyampaikan sedikit tazkirah ringkas bertajuk “pemuda harapan islam”. Tazkirah ini adalah salah satu slot majlis iftor jamaie anjuran intis, bertempat di LR 11, bangunan IRK, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Kehadiran peserta lebih kurang seramai 40 orang (muslimin dan muslimat).



Berkenaan dengan tajuk yang diberikan, saya telah memetik daripada karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan bertajuk "حتى يعلم الشباب" untuk dijadikan perkongsian maklumat. Secara ringkasnya ada lima ciri dan sifat yang perlu dimiliki pemuda untuk menjadi harapan kepada perjuangan Islam di atas muka bumi ini iaitu:



1.الإيمان الراسخ -keimanan yang jitu. Firman Allah dalam surah al-hujurat ayat 15:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آَمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

15. Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, Kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. mereka Itulah orang-orang yang benar.



2.
الإخلاص الصادق –ikhlas yang sebenar. Firman Allah dalam surah al-bayyinah ayat 5:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

5. Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.



3.
العزيمة المتينة –keazaman yang kuat. Firman Allah dalam surah al-ahzab ayat 39:

الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا

39. (yaitu) orang-orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan mereka tiada merasa takut kepada seorang(pun) selain kepada Allah. dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan.



4.
العمل الدائب –amalan yang berterusan. Firman Allah dalam surah at-taubah ayat 105:

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

105. Dan Katakanlah: "Bekerjalah kamu, nescaya Allah dan rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang mengetahui perkara ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.



5.
التضحية الغالية –pengorbanan yang mahal. Firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 214:

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

214. Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.



Apabila pemuda pemudi Islam mempunyai ciri-ciri yang disebutkan tadi insya Allah kita akan melihat Islam kembali bertapak dan syariat Allah akan tertegak di atas muka bumi ini. Saya menyarankan kepada semua supaya membaca buku حتى يعلم الشباب karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan rahimahullah untuk lebih mengetahui dan mendalami bagaimana menjadi pemuda harapan Islam.

Wednesday, May 20, 2009

Taqwa menuju kemenangan

Umum mengetahui bahawa Islam pernah menjadi satu empayar yang menguasai tiga suku dunia semenjak zaman Saiyidina Umar Al Khattab r.a. Dua empayar besar ketika itu iaitu Rom dan Parsi terpaksa tunduk di bawah pengaruh kekuasaan Islam. Bagaimana Islam dapat berada di puncak kegemilangan pada ketika itu? Apakah resepi dan ramuan yang diguna pakai oleh mereka sehingga berada di puncak jaya? Jawapannya ialah itulah kesan didikan Rasulullah.SAW dengan taqwa. Kekuasaan dan Kegemilangan yang pernah dikecapi itu bukan dalam satu atau dua aspek tetapi dalam berbagai aspek, sebanyak dan seluas ajaran itu sendiri.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.(al-baqarah 208)

Pada zaman ini kita lihat para cerdik pandai dan kalangan pemimpin di seluruh dunia cuba untuk menghangatkan kembali kisah kegemilangan Islam dan berharap supaya ianya berulang kembali pada abad ini. Amat malang sekali walaupun bayak cara dan tindakan yang diambil untuk melihat Islam berada dipuncak gemilang namun sehingga hari ini belum nampak hasilnya, bahkan semakin diusahakan, semakin banyak kesan sampingan yang terjadi. Sebagai contoh, apabila diusahakan agar umat Islam mencapai kemajuan di bidang material, maka terabai pula aspek kasih sayang dan perpaduan ummah. Apabila dibangunkan dengan kemajuan ilmu pengetahuan, timbul pula masalah sosial yang parah seperti kes zina, rogol, rasuah, rempit dan lain-lain. Apabila sibuk menghitung pencapaian angka-angka dalam ekonomi, keharmonian rumah tangga pula menjadi retak.

Sekarang kita dapat lihat dan rasakan betapa bermasalahnya kita apabila ajaran Islam tidak dihayati sebangai jalan kehidupan. Lihatlah bagaimana dikatakan berjaya di bidang ilmu pengetahuan, mempunyai ijazah sehingga peringkat phd tetapi runtuh pula akhlaknya. Hebat di bidang ekonomi, tapi Allah dilupai. Dapat kedudukan dan pangkat tinggi, ego pula menguasai diri. Harta bertimbun dan berguni tapi tak ingat nak pergi haji walaupun sudah melancong serata negeri. Kaum wanita turut berjaya dalam berbagai bidang yang diceburi seperti golongan lelaki, malangnya tidak tahu pula mentaati dan mengutamakan suami.

Inilah episod malang yang menimpa umat Islam serata dunia lantaran ketidakpedulian umat Islam terhadap ajaran Islam itu sendiri. Benarlah sebagaimana yang diperkatakan oleh seorang pemikir Islam, Al-Maududi yang menegaskan bahawa amat malang bagi orang Islam seribu kali malang. Hal ini demikian kerana mereka dikurniakan al-quran sabagi rujukan dan panduan hidup untuk kesejahteraan dunia dan akhirat tetapi al-Quran itu tidak di manfaatkannya seperti yang sepatutnya. Samalah seperti seorang yang berpenyakit dan sudah ada ubatnya tetapi tidak mahu menggunakan ubat tersebut sebagai penyebab untuk menghilangkan penyakit.

Sudah terang lagi tersuluh bahawa kemenangan dan kejayaan umat Islam di dunia sementara ini adalah di atas dasar taqwa, bukan yang lain. Kita tidak boleh gemilang hanya dengan kuatnya ekonomi kita. Kita tidak boleh menjadi terbilang dengan mengharapkan kekuatan material yang ada pada kita. Hanya taqwalah kita hebat. Hebat dunia hebat akhirat. Landasan taqwa telah disediakan oleh Allah bagi umat Islam. Allah telah berjanji, dan janji Allah pasti ditepati, iaitu melalui firman-Nya yang bermaksud: "Dan Allah menjadi pembela bagi orang-orang yang bertaqwa. "(al-jathiah 19)

Apabila umat Islam benar-benar bertaqwa, maka berhaklah Allah menyempurnakan segala urusan umat Islam. Taqwa inilah merupakan modal paling utama umat Islam semenjak zaman Rasulullah SAW dan disambung ke zaman sahabat dan berterusan ke zaman tabiin. Sejarah telah memaparkan kepada kita bahawa tentera Islam yang bebbekalkan taqwa kepada Allah telah berjaya di medan tempur melawan musuh yang lebih ramai bilangannya dan ditambah dengan kelengkapan perang yang jauh lebih hebat berbanding tentera Islam tetapi kemenagan demi kemenangan berpihak kepada Islam.

Apabila taqwa sudah diabaikan, disisihkan, terpinggir dan tidak diberi perhatian malah langsung tidak memahaminya, maka bermulalah Allah berlepas tangan. Pada waktu itu siapa di kalangan manusia antara umat Islam dan kufar itu yang kuat, merekalah yang menang. Allah sudah tidak sudi lagi atau sudah tidak mahu dalam membantu umat Islam. Begitu juga dalam persoalan pembangunan ummah. Ummah tidak akan menjadi baik kecuali dengan mengikut cara dan acuan umat terdahulu yang menjadikan taqwa sebagai pakaian mereka. Benarlah sebagaimana yang disebut oleh Umar ibn Al-Khattab ketika menghantar angkatan perang dengan berkata:

إنما ننتصر بمعصية عدونا لله، وطاعتنا له، فإذا استوينا في المعصية كان لهم الفضل علينا في القوة

Sesungguhnya kita memperoleh kemenangan kerana kederhakaan musuh kita terhadap Allah dan ketaatan kita terhadap-Nya. Apabila kita sama-sama menderhaka maka musuh kita mempunyai kelebihan dalam kekuatan berbanding dengan kita.

Saturday, May 16, 2009

Terima kasih cikgu

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : فضل العالم على العابد كفضلي على أدناكم ثم تلا هذه الآية { إنما يخشى الله من عباده العلماء } إن الله وملائكته وأهل سماواته وأرضيه والنون في البحر يصلون على الذين يعلمون الناس الخير

Sabda Nabi SAW: Kelebihan orang alim berbanding dengan seorang abid ialah seperti kelebihanku berbanding dengan orang yang paling rendah di kalanganmu, firman Allah “Sesunguhnya orang yang takut kepada Allah ialah daripada kalangan ulama”. Sesungguhnya Allah dan para malaikat serta semua penghuni langit dan bumi dan juga semua hidupan di laut berselawat ke atas orang yang mengajar manusia tentang kebaikan.



Tanggal 16 Mei setiap tahun merupakan tarikh keramat bagi insan guru di Malaysia. Hari ini ialah Hari Guru. Pengobanan dan jasa guru kepada murid adalah suatu hakikat yang tak boleh dinafikan. Terima kasih kepada guru-guru yang mendidik dan mengajar saya. Saya catatkan beberapa nama guru yang menunjuk ajar saya secara rasmi ketika saya bergelar murid, pelajar, thalib, tilmiz:



-Ketika di SK Paya Bemban(peringkat penilaian darjah lima, 1982-1987) di antara guru-guru saya ialah Ustazah Mariam, Ustazah Fatimah, Ustaz Ali, Ustaz Hashim Ehsan(bapa kepada pemain badminton negara, Roslin Hashim), Cikgu Rashid Muda, Cikgu Hussin, Cikgu Yong Anuar Ibrahim, Cikgu Raznah Ali, Cikgu Zainun Mohd Noor, Cikgu Yazid, Cikgu Ayob, Cikgu Faridah Muhammad, Cikgu Wahab, Miss Sin, Mr. Kuna, Tuan Haji Mohd. Alkaff(Guru Besar) dan lain-lain.

Kawan-kawan sepengajian saya pada ketika itu antaranya ialah Ab. Rahman Jaafar, Aryati Yacub, Shaharidanisman Johanis, Suhaida Adullah, Musharwani Mustapha, Zarinah Sari@Talib, Syafiq Efendi Mat Zain, Norhayati Ali, Asraf Safian dan kembarnya Arsyad Safian, Yusni Hassan, Ab. Kahar Ab. Jalil dan lain-lain.



-Ketika di SMU Maahad Muhammadi L(peringkat SRP, SMU, SPM, 1988-1992) di antara guru-guru saya ialah Ustaz Ab. Rahman Yacob,
Ustazah Naimah, Ustaz Mohammad Puteh, Cikgu Raihanah Yunus, Ustaz Che Seman Che Ngah, Ustaz Ab. Halim, Ustaz Ghazali Mohd. Zain, Cikgu Tarmizi Said, Cikgu Mustaffa, Ustaz Mat Taib, Ustaz Najmuddin, Ustaz Zakaria, Ustaz Nik Ab. Kadir(pengetua) dan lain-lain.

Teman-teman seguru saya pada peringkat ini ialah Hasrizal Hassan, Zawawi Ag. Hamat, Saifuddinn Wahid, Mohd. Rosdan Yusuf, Kamarudin Ramli, Rosli Ismail (Rosli putih), Wan Rohimi Wan Daud, Fakhrul Hazman Yusof(Abe Aji),Kamaruzzaman Ahmad, Hafizi Sulaiman, Ahmad Basri Ibrahim dan lain-lain.



-Ketika di Maahad Tahfiz MAIK(peringkat diploma,Jan. 93-Jun93) ada tiga orang guru saya iaitu Ustaz Subki Ab. Rahman, Ustaz Razak dan Ustaz Fadhal.

Bersama saya sebagai pelajar rintis Maahad ini ialah Nazman Yahya, Bahruddin Abdullah, Wan Ridwan Wan Abdullah, Muhamad Yunus, Sobri Abdullah dan lain-lain.



-Ketika di Pusat BA Nilam Puri(peringkat persediaan ke Timur Tengah, Jun 93-Ogos 93) di antara guru-guru saya ialah Ustaz Hassan Ali Hassan, Ustaz Mohd Noor Su, Ustaz Mustaffa dan lain-lain.

Rakan-rakan saya yang juga akan ke Timur Tengah ialah Arman Md. Rusoff, Lutfi Aman Yasuk, Mohd. Saufi Ibrahim, Fazdi Harun, Ahmad Baihaqi Atiqullah, Azhan Ahmad, Anahilyati Kamaruddin, Noratini Mohd Noor dan lain-lain.



-Ketika di Yarmouk univ. Jordan(peringkat sarjana muda, Sep. 93-Jun 97) di antara guru-guru saya ialah al-marhum As Syeikh Dr. Walid A’ni(hadis),As Syeikh Dr. Shahadah Umari(tafsir), As Syeikh Dr. Yusuf Az Zuyut(aqidah), As Syeikh Abul Basal(fiqh), Dr. Ali Atum(nahu),Dr. Salaman Qudha(Saraf), Dr Hamid Kassab(syair) dan lain-lain.

Juga belajar di Yarmouk Univ. bersama saya ialah Norsyam Kamal Ab. Razak, Muammar Ghadafi Hanafiah, Mohd Najib Ab. Jalil, Azizi Hassan, Mohd Nasir Ab. Latif, Noratini Mohd Noor, Nik Aidal Ahmad, Nik Kamilah Ghani dan lain-lain.



-Ketika di Maktab Perguruan Islam Bangi(peringkat Kursus perguruan Lepas ijazah, Jul. 98 – Jun 99) di antara guru-guru saya ialah Ustaz Wali Zakaria, Ustaz Rani, Ustazah Aminah Yacob, Ustazah Aidah, Ustazah Fatimah Yahya, Ustaz Syeikh Khalil, Mr Ismail Ibrahim dan lain-lain.

Saya ditempatkan di kelas 2.08 bersama Zawadi Che Seman, Azhan Ahmad, Subki Muhammad(ketua kelas), Wan Faisal Wan Ahmad, Ridwan Hasyim dan lain-lain.



-Ketika megikuti Kursus Penyelidikan Pendidikan bagi pensyarah IPG di IPBAA(Kursus Dalam Perkhidmatan 12 minggu) di antara guru-guru yang mengajar saya tentang kualitatif dan kuantitatif ialah Dr. Ab. Aziz, Dr. Kassim, Dr. Chua, Dr. Lay, Dr. Ghzali dan lain-lain.

Rakan-rakan sekursus ialah En. Aziz, Ustaz Ridwan Khalil, En. Zaiedi Sackdan, En. Mani, Pn. Sarimah, Pn. Faridah dan lain-lain.



-Ketika di Univ. Islam Antarabangsa Malaysia(peringkat sarjana, 2007 - ) di antara guru-guru saya ialah Teacher Samin(ce
lped- BI), Mr. Salim(Celped-BI), Madam Zarinah(Celped -BI), Dr. Ab. Rahman Chik(methods of teaching arabic as a second language, evaluation of arabic as a second language textbooks), Dr Saufi Man(principles of teaching a second language, psycholinguistics, syllabus design), Dr. Fauri Hassan(modern linguistics 2), Dr. Nafi Dollah(issues on contemporary Arabic language), Dr. Ab. Wahab Zakaria(contrastive and error analysis),As-Syeikh Dr. Ab. Razzak sa’di(research methodology) dan lain-lain.

Menuntut bersama saya di peringkat ini ialah AISHAH BT ISAHAK, AMANEE SORHIRAN, MOHD AZIZUL RAHMAN BIN ZABIDIN, MOHD FIRDAUS BIN YAHAYA, MOHD NASER BIN MOHD SABRI, NOR AISHIN NADA BT AHMAD RASHIDI dan lain-lain.



Terima kasih cikgu
, syukran laka ya ustaz! SELAMAT HARI GURU.

Friday, May 15, 2009

Doa - Senjata Yang Diabaikan

Firman Allah:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

186. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang aku, Maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.(al-baqarah )

Firman Allah:

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

55. Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas (al-a’raf)



Firman Allah:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
60. Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina".(Ghafir)


عن النعمان بن بشير؛ قال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

" إن الدعاء هو العبادة "

Daripada Nu’man bin Basyir katanya sabda Nabi SAW “Sesungguhnya doa itu ialah ibadah”.

عن أبي هريرة، عن النبي صلى الله عليه وسلم
قال : ليس شيء أكرم على الله، سبحانه، من الدعاء

Daripada Abi Hurairah, daripada Nabi SAW sabdanya: “ Tidak ada Sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah daripada doa”.(gharib)

عن أبي هريرة رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال
ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى السماء الدنيا، حين يبقى ثلث الليل الآخر، يقول: من يدعوني فأستجيب له، من يسألني فأعطيه، من يستغفرني فأغفر له

Daripada Abi Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda: “ Tuhan kita yang maha agung turun ke langit dunia pada setiap malam apabila tinggal sepertiga akhir malam seraya berfirman, “Sesiapa yang berdoa kepadaku akan kukabulkan, sesiapa yang meminta akan kuberikan, sesiapa yang minta ampun akan kuampunkan”.

عن جابر؛ قال
سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول "إن في الليل لساعة، لا يوافقها رجل مسلم يسأل الله خيرا من أمر الدنيا والآخرة، إلا أعطاه إياه، وذلك كل ليلة

Daripada Jabir, katanya Aku mendengar rasulallah bersabda: Bahawa pada satu malam ada satu saat yang mana jika seorang muslim berdoa untuk kebaikan urusan dunia dan akhirat pada saat itu akan diperkenankan doanya, dan saat itu berlaku pada setiap malam.


Mari sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT mudah-mudahan Allah memberkati kita di dunia dan di akhirat. Berdoalah dengan keadaan kita yakin bahawa doa kita akan diperkenankan. Doa itu senjata ampuh setiap mukmin maka jangan dipersiakannya. Berkata Al-Imam as-Syafie:

أتـهزأُ بالدعـاء وتَزْدَرِيـه وما تدري بمـا صنع الدعاء
سهامُ الليل لا تُخطئ ولكن لها أمـدٌ وللأمـدِ انقضـاء
فيمسكها إذا ما شـاء ربي ويرسلها إذا نَفَـذَ

Tuesday, May 12, 2009

Mempelbagaikan bacaan ketika solat

Di dalam risalah yang bertajuk "33 sebab khusuk di dalam solat" tulisan As- Syeikh Mohd Soleh Al-Munajjid, beliau menjelaskan bahawa di antara perkara yang boleh menolong seseorang khusuk di dalam solat ialah dengan cara mempelbagaikan bacaan ayat al-quran, zikir dan doa di dalam solat. Sebenarnya banyak lagi bacaan yang warid daripada Nabi SAW ketika solat selain daripada apa yang kita pelajari di dalam buku teks sekolah.

Di antara bacaan lain di dalam solat ialah:

1.bacaan doa iftitah:-

( اللهم باعد بيني وبين خطاياي كما باعدت بين المشرق والمغرب ، اللهم نقني من خطاياي كما يُنقّى الثوب الأبيض من الدّنس ، اللهم اغسلني من خطاياي بالماء والثلج والبرَد . )

( سبحانك اللهم وبحمدك وتبارك اسمك وتعالى جَدُّك ولا إله غيرك ).

2.bacaan ketika rukuk:-

( سُبّوح قُدّوس رب الملائكة والروح )

( اللهم لك ركعت وبك آمنت ولك أسلمت وعليك توكلت أنت ربي ،خشع سمعي وبصري ودمي ولحمي وعظمي وعصبي لله رب العالمين ) .

3.bacaan ketika iktidal:-

( ملء السموات وملء الأرض وملء ما شئت من شيء بعد )

(أهل الثناء والمجد ، اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت ، ولا ينفع ذا الجدّ منك الجدّ )


4.bacaan ketika sujud:-

( سُبّوح قدوس رب الملائكة والروح )

( سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اللهم اغفر لي)
( اللهم لك سجدت وبك آمنت ولك أسلمت ، سجد وجهي للذي خلقه وصوّره وشقّ سمعه وبصره ، تبارك الله أحسن الخالقين ).

Sunday, May 10, 2009

Alahai ustad!

Seorang ustaz sedang menyampaikan ceramah kepada sekumpulan mualaf di sebuah dewan serbaguna bersebelahan dengan masjid. Tajuk ceramah berkenaan dengan solat berjemaah. Beliau antara lain menyatakan bahawa orang yang tak hadir berjemaah serupa kerbau. Beliau bercerita.

“Dalam satu kampung ada seorang pesawah, Pak Mat namanya. Pada satu senja sebelum azan maghrib berkumandang Pak Mat masih lagi di sawah. Tiba-tiba ia terpandang sekumpulan kerbau bermandi lumpur berdekatan dengan sawahnya. Pak Mat mendekati seekor kerbau yang bertindak seperti ketua kumpulan kerbau dan menegurnya.

Pak Mat: Assalamualaikum
Kerbau: Waalaikumussalam
Pak Mat: Wah, seronok main lumpur. Siapa mereka tu?
Kerbau: Ooo… yang besar tu isteri aku, yang kecil-kecil tu semuanya anak-anakku.
Pak Mat: Eh, serupalah kita. Aku pun kat rumah ada bini ada anak-anak.

Tiba-tiba azan maghrib berkumandang sayup-sayup dari masjid di hujung kampung.

Kerbau: Bunyi apa tu?
Pak Mat: Ooo… itu bunyi orang melagau untuk pergi sembahyang bah tu.
Kerbau: Kamu tak pergi ke?
Pak Mat: Tak...
Kerbau: Eh, serupalah kita. Kamu tak pergi, aku pun tak pergi. Meh kita berduet nyanyi lagu kita serupa...”

"Haaaa... kalau tak mahu jadi serupa kerbau kena pergi solat berjemaah." Jelas ustaz mengakhiri ceritanya. Sobri bin Abdullah, salah seorang peserta mengangguk tanda setuju dan faham.

Ceramah ustaz tadi berakhir apabila nak masuk waktu zohor dan akan bersambung selepas solat dan makan tengahari. Ustaz berpesan kepada para peserta supaya solat zohor berjemaah di masjid bersebelahan. Selesai berceramah sang ustaz masuk ke bilik rehat dan bersigup manakala para mualaf solat berjemaah. Selepas selesai semuanya para peserta masuk balik ke dewan untuk mendengar ceramah seterusnya yang akan disampaikan oleh ustaz lain. Tiba-tiba ternampak kelibat ustaz tadi keluar dari bilik rehat dan menuju ke masjid untuk solat zohor seorang diri. "Alahai ustad...serupa kerbau juga rupanya". Bisik Sobri bin Abdullah di dalam hati.


melagau:memanggil
bersigup:merokok

Friday, May 8, 2009

Di Putrajaya



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Wahai mereka yang beriman, apabila diserukan untuk bersolat pada hari Jumaat maka bersegeralah kamu mengingati Allah dan tinggallah urusan jual-beli. Itulah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.(Al-jumuat 9)



Hari ini Jumaat. Saya ke Putrajaya dengan adik saya Yazid, Siti Sarah, Widyana dan Basyir. Urusan ke sana untuk menghantar slip keputusan peperiksaan semester 2 kepada Bahagian Tajaan Pendidikan dan juga untuk bertanya status permohonan perlanjutan cuti belajar saya yang akan tamat pada 12 Mei depan. Oleh kerana kami tiba waktu jumaat sudah hampir maka kami singgah solat jumaat di Masjid Putrajaya. Hasan Al-Banna berpesan "Hendaklah kamu menunaikan solat walau di mana kamu berada".








فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


Apabila solat telah ditunaikan maka bertebaran kamu di muka bumi dan carilah kurniaan Allah dan ingatlah Allah sebanyak-banyaknya mudah-mudahan kamu berjaya.(Al-jumuah 10)




Selesai solat kami makan di Presint 8 dan terus ke Parcel E 12. Selepas urusan selesai terus balik ke Kampus UIAM.








Thursday, May 7, 2009

Doa menghilangkan kesedihan


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أ َمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ
قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّي
Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak hamba-Mu, anak hamba perempuan-Mu,ubun-ubunku di tangan-Mu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadha-Mu kepadaku adalah adil, aku mohon pada-Mu dengan setiap nama baik yang engkau gunakan untuk diri-Mu, yang engkau namakan diri-Mu sendiri, atau yang engkau turunkan di dalam kitab engkau. atau engkau ajarkan kepada seseorang daripada hamba-Mu, atau engkau sembunyikan di dalam ilmu ghaib disisi engkau, jadikanlah al-quran sebagai penenang hatiku, cahaya bagi dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.



اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أ َمَتِكَ،
Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambu-Mu, anak hamba-Mu, anak hamba perempuan-Mu,



Kemuliaan seseorang bergantung kepada sejauh mana tahap penghambaanya terhadap Allah. Menjadi hamba Allah adalah satu kemuliaan, bukan kehinaan. Allah mengiktiraf baginda Nabi SAW sebagai hamba. Dalam surah al-isra’ ayat 1 Allah berfirman:


سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya dia adalah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.



Nabi Isa adalah hamba Allah. Baginda mengiktiraf bahawa baginda ialah hamba Allah. Fiman Allah di dalam surah Maryam ayat 30:


قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آَتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
Berkata Isa: "Sesungguhnya Aku Ini hamba Allah, dia memberiku Al Kitab (Injil) dan dia menjadikan Aku seorang nabi,

Nabi SAW beribadat kepada Allah sehingga bengkak kaki baginda. Apabila ditanya kenapa baginda berbuat demikian jawab baginda:

أفلا أكون عبدا شكورا
Tidakkah aku ingin menjadi hamba yang bersyukur.


Perkataan عبد bererti seorang hamba lelaki, hamba perempuan di dalam Bahasa Arab ialah أمة Firman Allah( al-baqarah 221):


وَلَا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَلَا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آَيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita hamba yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya hamba yang mukmin lebih baik dari orang musyrik, walaupun dia menarik hatimu. mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.


Persoalan.

Bagaimana jika seorang perempuan berdoa dengan doa ini? Adakah perlu diubah lafaz bersesuaian dengan jantinanya dengan berdoa:اللهم إني أمتك, ابنت عبدك,ابنت أمتك... As- Syeikh Ibn Baz ditanya dengan soalan ini dan beliau menjawab jika perempuan maka ia boleh berdoa dengan lafaz sighah yang bersesuaian dengan dirinya (اللهم إني أمتك)



نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ،
ubun-ubunku di tangan-Mu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadha-Mu kepadaku adalah adil,


Tiada daya dan usaha kita melainkan dengan kekuasaan Allah. Segala yang berlaku dan terjadi yang menimpa ke atas kita adalah dalam qudrat dan iradah Allah. Allah maha kaya, maha adil, maha bijaksana. Allah tidak zalim dan tidak sekali-kali akan mengzalimi hamba-Nya. Di dalam ayat 56 surah Hud Allah berfirman:


إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آَخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
Sesungguhnya Aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu. tidak ada suatu binatang melatapun melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya(menguasai sepenuhnya). Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus(selalu berbuat adil)"



أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ
aku mohon pada-Mu dengan setiap nama baik yang engkau gunakan untuk diri-Mu, yang engkau namakan diri-Mu sendiri, atau yang engkau turunkan di dalam kitab engkau. atau engkau ajarkan kepada seseorang daripada hamba-Mu, atau engkau sembunyikan di dalam ilmu ghaib disisi engkau,



Allah mempunyai nama-nama yang indah dan baik. Firman Allah (surah al-a’raf 180)

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Hanya milik Allah asmaa-ul husna, Maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya, nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.

Ayat 110 surah al-isra’:

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا
Katakanlah: "Serulah Allah atau Serulah Ar-Rahman. dengan nama yang mana saja kamu seru, dia mempunyai Al asmaaul husna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu".




Bilangan nama Allah yang diberitahu oleh Nabi SAW sebanyak 99 nama. Itu yang diberitahu oleh Nabi SAW. Hanya Allah yang maha agung sahaja yang mengetahui bilangan sebenar nama-nama-Nya yang selayak bagi-Nya. Dalilnya "أو استأثرت به في علم الغيب عندك"





أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ
jadikanlah al-quran sebagai penenang hatiku, cahaya bagi dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.



Al-Quran ialah panduan hidup setiap mukmin. Sesiapa yang berpegang dengan ajarannya akan berjaya dan sesiapa yang berpaling daripadanya akan celaka. Beruntunglah orang yang hidupnya dipayungi dengan payungan Al-Quran. Dia mendapat nikmat yang maha besar. Nikmat yang tidak dapat diucap dengan kalimah kecuali dengan mengecapi sendiri.


يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
Hai manusia, Sesungguhnya Telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.(yunus 57)


وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
Dan kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.(al-isra’ 82)


Di dalam Musnad Ahmad:

عن عبد الله قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:-ما أصاب أحد قط هم ولا حزن فقال اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو علمته أحد من خلقك أو أنزلته في كتابك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي إلا أذهب الله همه وحزنه وأبدله مكانه فرجا قال: فقيل: يا رسول الله ألا نتعلمها فقال: بلى ينبغي لمن سمعها أن يتعلمها.

Daripada Abdillah katanya: Sabda Rasulullah SAW: “Tidaklah seseorang yang ditimpa dukacita dan keluh kesah lalu ia membaca اللهم إني عبدك... sehingga akhir melainkan Allah akan menghilangkan duka laranya dan Allah gantikan tempatnya kegembiraan.Katanya: Dikatakan kepada Rasulillah, “Wahai Rasulallah, bolehkah kami mempelajari doa ini?” maka jawab Nabi SAW: “Bahkan ya, sayugia sesiapa yang mendengar doa ini bahawa ia mempelajarinya.”




Doa ini juga dinukilkan oleh Al-Imam Ibn Qayyim Al-Jauziah dalam kitabnya “al-fawaid”. Mari sama-sama kita berdoa dengan doa ini mudah-mudahan Allah hilangkan perasaan serabut dalam kehidupan kita. Amin.

Wednesday, May 6, 2009

Khutbah Jumaat sempena hari pekerja

Tarikh:01 Mei 2009
Tempat: Masjid Ar-Rahim, Pekan Keningau
Khatib: Ustaz Mohd Rusli Ismail

عن أنس بن مالك أن رجلاً من الأنصار أتى النبي صلى اللّه عليه وسلم يسأله فقال: "أما في بيتك شىءٌ؟" قال بلى حلسٌ: نلبس بعضه ونبسط بعضه، وقعبٌ نشرب فيه من الماء قال: "ائتني بهما" قال: فأتاه بهما، فأخذهما رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم بيده وقال: "من يشتري هذين"؟ قال رجل: أنا آخذهما بدرهم، قال: "من يزيد على درهمٍ؟" مرتين أو ثلاثاً، قال رجل: "أنا آخذهما بدرهمين" فأعطاهما إياه، وأخذ الدرهمين فأعطاهما الأنصاري وقال: "اشتر بأحدهما طعاماً فانبذه إلى أهلك، واشتر بالآخر قدوماً فأتني به" فأتاه به فشدَّ فيه رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم عوداً بيده ثم قال له: "اذهب فاحتطب وبع، ولا أرينَّك خمسة عشر يوماً" فذهب الرجل يحتطب ويبيع، فجاء وقد أصاب عشرة دراهم، فاشترى ببعضها ثوباً وببعضها طعاماً، فقال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: "هذا خيرٌ لك من أن تجيء المسألة ننكتةً في وجهك يوم القيامة...الحديث

Dalam satu hadis daripada Anas bin Malik, bahawa seorang lelaki Ansar suatu ketika datang meminta-minta kepada baginda lalu baginda bertanya: "Adakah anda memiliki sesuatu di rumah? lalu lelaki itu menjawab: "Saya ada sehelai hamparan yang separuhnya kami jadikan alas duduk dan separuhnya lagi kami buat selimut dan ada sebuah mangkuk yang kami gunakan untuk minum".Maka baginda bersabda kepadanya: "Bawakan kedua-dua benda itu kepada saya". Lalu dibawanya kedua-dua barang itu, kemudian Nabi tunjukkan barang itu kepada orang yang berada di sisi baginda kalau ada sesiapa yang hendak membelinya. Seorang lelaki berkata, saya akan membelinya dengan satu dirham, lalu Rasulullah bertanya siapa yang akan membeli lebih daripda satu dirham? Akhirnya baginda dapat menjualnya dengan harga dua dirham dan diberikan wang tersebut kepada lelaki itu sambil baginda bersabda: "Belilah makanan untuk keluargamu dengan satu dirham manakala satu dirham lagi belikanlah sebilah kapak". Kemudian Rasulullah SAW meminta lelaki itu datang lagi, lalu lelaki itu pun datang dan baginda telah membubuhkan hulu kapak itu dan menyuruh lelaki itu pergi mencari kayu api dan menjualnya sambil baginda mengatakan kepada lelaki itu supaya lelaki itu tidak akan berjumpa lagi dalam masa 15 hari. Lelaki itu pergi dan kembali lagi selepas 15 hari sambil membawa datang 10 dirham, lalu ia membeli pakaian dan makanan, Maka baginda Rasulullah SAW bersabda: "Itu adalah lebih baik daripada anda datang pada hari kiamat kelak sedang pada muka anda bertanda kerana meminta-minta…al-hadis


Hadis ini memberi pengajaran kepada kita supaya kita bekerja untuk mendapatkan rezeki. Islam menyuruh umatnya supaya bekerja dan melarang daripada meminta-minta. Di dalam Islam bekerja adalah ibadah. Oleh itu ianya tidak boleh lari daripada sistem dan etika yang digariskan oleh Islam. Setiap pekerja mestilah mematuhi dan menuruti garis panduan di dalam menjalankan sesuatu pekerjaan.

Di antara garis panduan, etika kerja tersebut ialah melakukan pekerjaan dengan sifat ihsan, iaitu melakukan pekerjaan dengan cermat dan sebaik mungkin.


عن شداد بن أوس: - أن النبي صلى الله عليه وسلم قال "إن الله كتب الإحسان على كل شيء. فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة وليحد أحدكم شفرته وليرح ذبيحته".

Sabda Nabi SAW “Sesungguhnya Allah menyuruh supaya berihsan di dalam semua hal. Apabila kamu membunuh maka berbuat baiklah ketika membunuh, apabila kamu menyembelih maka berbuat baiklah ketika menyembelih dan hendaklah seseorang daripada kamu menajamkan pisau sembelihannya dan memberikan kerehatan kepada binatang sembelihan.”

Islam menekankan al-itqan dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Kita mestilah bekerja dengan penuh ketekunan bertanggungjawab. Di dalam hadis musnad Abi Ya’la Nabi SAW bersabda:

عن عائشة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه

Daripada Aisyah bahawa Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah menyukai apabila seseorang daripada kalian melakukan sesuatu pekerjaan dengan tekun.”

Di samping itu juga kita hendaklah menjauhi diri kita daripada sifat menipu.


عن أبي هريرة؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "من حمل علينا السلاح فليس منا. ومن غشنا فليس منا

Bahawa baginda Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang mengangkat senjata mahu melawan kita maka dia bukan daripada kalangan kita dan sesiapa yang menipu juga bukan daripada kalangan kita”.

Amanah adalah antara ciri terpenting di dalam pekerjaan:


إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikann amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mendengar lagi Maha Melihat.


Untuk mempastikan bahawa pekerjaan yang kita lakukan mendapat pahala dan dikira sebagai ibadat maka kita mestilah menuruti dua syarat , iaitu yang pertama pekerjaan itu mestilah yang dibenarkan oleh syarak dan yang kedua pekerjaan yang kita lakukan tidak melalaikan kita daripada mengingati Allah. Firman Allah:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
9. Hai orang-orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. barangsiapa yang berbuat demikian Maka mereka Itulah orang-orang yang merugi.


Khutbah kedua

Saya hendak sebut dua isu, yang pertama Alhamdulillah program ilmu di Masjid Pekan Keningau berjalan dengan lancar. Sebelum waktu jumaat ada kuliah jumaat. Saya minta supaya para jemaah mengambil berat majlis ilmu ini. Janganlah ada dalam kalangan kita yang berbual-bual ketika majlis ilmu berjalan. Datanglah awal dan duduklah di saf-saf hadapan.

Isu kedua ialah dunia sekarang dikejutkan dengan satu ancaman baru iaitu virus selesema babi. Ini adalah pengajaran dan peringatan daripada Allah. Setakat ini Malaysia masih boleh dikatakan terselamat daripada ancaman tersebut. Beringatlah sebelum kena. Kembalilah kepada ajaran Islam. Islamlah, nescaya anda akan selamat.

Saya kemalangan

Allah bagitahu dalam surah Lokman ayat 34:

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
34. Sesungguhnya Allah, Hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang hari Kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.



Pada 2 Mei 2009, hari Sabtu yang lepas saya telah terlibat dalam kecelakaan jalan raya. Selepas menunaikan solat Maghrib di Masjid Pekan Keningau saya pulang ke rumah. Selama dua minggu lebih semenjak saya pulang bercuti, inilah kali petama saya pulang selepas Maghrib . Biasanya saya pulang ke rumah selapas solat Isya’. Antara Maghrib dengan Isya'samada saya menyampaikan ceramah atau mendengar ceramah. Malam ini Ustaz Hj Mokhtar mengajar jemaah membaca Al-Quran. Saya pulang untuk memastikan anak-anak mengaji Al-Quran.

Apabila waktu Isya' saya kembali ke masjid menaiki motorsikal. Sebelum ke masjid anak saya yang sulung, Hafizah memperingatkan saya beberapa kali supaya berhati-hati ketika menunggang motorsikal. Saya Kemalangan di kawasan bulatan dekat masjid. Sebuah kereta melanggar saya dan saya terus terjatuh dari motorsikal. Kepala saya terhentak di jalan. Pemandangan saya terus kabur dan saya dalam keadaan sedar tak sedar. Saya di beritahu bahawa Cikgu Zul (Gunsanad ) mengangkat saya dan menghantar pulang ke rumah. Kereta yang melanggar saya adalah sebuah kereta kancil. Langgar lari.

Syukur kepada Allah kerana saya tidak mengalami kecederaan serius. Hanya luka kecil sahaja. Selepas Isya’ ramai ahli jemaah masjid datang mengziarahi saya. Ada yang ke hospital Keningau kerana menyangkakan saya dimasukkan ke hospital. Pada subuh keesokan hari saya berasa lemah-lemah badan. Bahagian tengkuk saya susah untuk bergerak. Saya tidak menghadirkan diri solat subuh berjemaah. Sepanjang hari ini (Ahad) saya didatangi ramai orang yang ingin bertanya khabar. Ustaz Zul (Siddiqiu) dan rombongan dari Kota Kinabalu pun datang juga.

Pada malamnya saya dengan bantuan Ustaz Suhaimi telah ke hospital untuk mendapat rawatan. Setelah di x-ray, Doktor Nazri yang merawat saya mengatakan bahawa tiada apa-apa kecederaan di bahagian kepala. Saya dinasihatkan supaya memakai collor di bahagian tengkuk. Alhamdulillah, syukur kepada Allah di atas inayah dan lindungan-Nya.

Ketika catatan ini ditulis saya sudah berda di kampus UIA untuk mengikuti pengajian semester pendek selama enam minggu. Pada semester ini Insya Allah saya cuba untuk menyiapkan proposal dan dibentangkan. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusan saya. Terima kasih kepada mak tersayang dan isteri yang perihatin dan mengambil berat diri ini. Juga dirakamkan ucapan terima kasih kepada semua ahli jemaah Masjid Pekan Keningau dan kawan-kawan yang memberikan sokongan dan bantuan.


وعن أبي هريرة،
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (ما يصيب المسلم، من نصب ولا وصب، ولا هم ولا حَزَن ولا أذى ولا غم، حتى الشوكة يُشاكها، إلا كفَّر الله بها من خطاياه).
Daripada Abi Hurairah, daripada Nabi SAW sabdanya: “Tidaklah musibah yang menimpa seorang muslim daripada kesusahan dan mengalami rasa sakit yang berpanjangan, kemurungan dan kesedihan, penyakit dan juga kerungsingan, sehinggakan kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dosa-dosanya.”

Saturday, May 2, 2009

Motivasi qiamullail


وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ
114. Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.


وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا
64. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka, maksudnya orang-orang yang sembahyang tahajjud di malam hari semata-mata kerana Allah.


وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ
219. Dan (melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud.

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا
79. Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.


وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ
40. Dan bertasbihlah kamu kepada-Nya di malam hari dan setiap selesai sembahyang.

قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
2. Bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya),
sembahyang malam Ini mula-mula wajib, sebelum turun ayat ke 20 dalam surat ini. setelah Turunnya ayat ke 20 Ini hukumnya menjadi sunat.


إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآَنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَآَخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآَخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآَتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

20. Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya kamu berdiri (sembahyang) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahwa kamu sekali-kali tidak dapat menentukan batas-batas waktu-waktu itu, Maka dia memberi keringanan kepadamu, Karena itu bacalah apa yang mudah (bagimu) daripada Al-Quran. dia mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan orang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebagian kurnia Allah; dan orang-orang yang lain lagi berperang di jalan Allah, Maka bacalah apa yang mudah (bagimu) daripada Al- Quran dan dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. dan mohonlah ampunan kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا
26. Dan pada sebahagian malam, maka sujudlah kepada-Nya dan bertasbihlah kepada-Nya pada bahagian yang panjang pada malam hari.

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
16. Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap, serta mereka menafkahkan apa apa rezki yang kami berikan.

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (15) آَخِذِينَ مَا آَتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُحْسِنِينَ (16) كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ (17) وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
15. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu berada dalam taman-taman (syurga) dan mata air-mata air,
16. Sambil menerima segala pemberian Rabb mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat kebaikan.
17. Di dunia mereka sedikit sekali tidur diwaktu malam.
18. Dan selalu memohonkan ampunan diwaktu pagi sebelum fajar.


عن أبي هريرة؛ قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ((يعقد الشيطان على قافية رأس أحدكم بالليل بحبل فيه ثلاث عقد. فإن استيقظ فذكر الله انحلت عقدة. فإذا قام فتوضأ، انحلت عقدة. فإذا قام إلى الصلاة انحلت عقده كلها، فيصبح نشيطا طيب النفس قد أصاب خيرا. وإن لم يفعل، أصبح كسلا خبيث النفس لم يصيب خيرا
Daripada Abi Hurairah, sabda Nabi SAW: Syaitan mengikat di atas kepala kalian pada waktu malam dengan tiga tali ikatan, sekiranya seseorang itu bangun dan berzikrullah maka terurailah satu ikatan, jika ia bangun dan berwudhu’, terurailah ikatan kedua dan sekiranya ia berdiri melakukan solat maka terurailah kesemua ikatan, dia akan berpagi hari dalam keadaan bersemangat dan ceria, sungguh ia mendapat kebaikan. Sekiranya ia tidak melakukan demikian, ia akan berpagi hari dalam keadaan malas, suram jiwanya, tidak mendapat kebaikan.
عن عبد الله؛ قال:- ذكر لرسول الله صلى الله عليه وسلم رجل نام ليلة حتى أصبح. قال: ((ذلك الشيطان بال في أذنيه
Daripada Abdillah, diceritakan kepada Rasulillah SAW tentang seorang lelaki yang tidur sehingga pagi maka Rasulullah bersabda “Itulah orang yang telah dikencing oleh syaitan ke dalam telinganya”.

عن عبد الله بن عمرو؛ قال:- قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ((لا تكن مثل فلان. كان يقوم الليل فترك قيام الليل
Daripada Abdillah bin Amru, Sabda Nabi SAW “Jangan jadi seperti si fulan, dia bangun qiamullail kemudian ia meninggalkannya”


. فكان أول شيء تكلم به، أن قال ((يا أيها الناس! أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصلوا بالليل والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام
Daripada Adillah bin Salam… Perkara awal yang nabi sebut ialah, Wahai manusia, sebarkan salam, berilah makanan, sembahyanglah pada waktu malam pada saat manusia tidur, kamu akan masuk syurga dengan selamat.

عن أبي هريرة رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:(ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى السماء الدنيا، حين يبقى ثلث الليل الآخر، يقول: من يدعوني فأستجيب له، من يسألني فأعطيه، من يستغفرني فأغفر له).
Daripada Abi Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda “Allah turun setiap malam ke langit dunia ketika sepertiga akhir malam seraya berfirman, Sesiapa berdoa kepadaku maka akan kuperkenankan, sesiapa yang meminta aka akan beri, sesiapa yanag meminta ampun akan ku ampunkan.”

عن بلال أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:- "عليكم بقيام الليل فإنه دأب الصالحين قبلكم وإن قيام الليل قربةٌ إلى الله ومنهاةٌ عن الإثم وتكفيرٌ للسيئات ومطردةٌ للداء عن الجسد" هذا حديثٌ غريبٌ لا نعرفه من حديث بلال إلا من هذا الوجه ولا يصح من قبل إسناده.
Daripada Bilal Bahawa Nabi SAW bersabda “Hendaklah kamu melakukan qiamullail, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, mendekatkan diri kepada Allah, mencegah daripada dosa, kaffarah bagi kejahatan, penghalang penyakit daripada badan”. – hadis ini statusya gharib


Renungan


Semua orang tahu fadhilat qiamullail tapi tak ramai yang sanggup melakukannya walau dua rakaat cuma. Kenapa agaknya?

Kita boleh bangun untuk menonton bola sepak pada jam 2 pagi atau 3 pagi dalam keadaan bersemangat tapi untuk qiamullail punyalah susah. Kenapa agaknya?

Dengan mudah saja kita bangun bersama keluarga kita untuk ke Airport pada jam sebelum subuh takut tertinggal penerbangan tapi nak bangun tahajjud susahnya ya Tuhan! Kenapa agaknya?

Dah bangun dah untuk buang air kecil ataupun besar waktu dinihari tapi nak ambil wudhu' dan solat dua rakaat tak terbuat. Kenapa agaknya?

Suami yang baik bila dengar anak menangis tengah malam lantas bangun buat susu tapi lepas buat susu nak solat sunat punyalah malasnya. Kenapa agaknya?

Ada alarm untuk kejut nak qiam. Bila alarm berbunyi dah bangun dah tapi bangun untuk tutup alarm daripada berbunyi lepas tu tidur balik. Tak solat qiamullail. Kenapa agaknya?